De Nederlandse consument blijft prijsbewust: 52% zegt de prijzen te kennen. Toch telt vooral prettig winkelen: als de ervaring maar iets biedt. Zo worden supermarkten en drogisterijen met extra services steeds vaker meer dan alleen een winkel voor boodschappen.
Vooral prettig winkelen telt
Rond 30 procent van de winkelende consumenten in Nederland bestaat uit zuinige, bewuste budgeteerders: mensen die alleen kopen wat ze nodig hebben en daarvoor ruimte hebben in hun budget. Die houding van de Nederlandse klant blijft onveranderd, ondanks de opleving van de Nederlandse economie. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nielsen Shopper Trends enquête.
Hoewel prijs in Nederland een bepalende factor blijft, telt vooral prettig winkelen bij de keuze van de winkels die consumenten bezoeken en de producten die ze aanschaffen. Een prettige winkelervaring was vorig jaar de belangrijkste factor bij de keuze van een winkel. In 2014 stond een prettige winkelervaring nog op de derde plaats.
De andere twee factoren in de top drie bleven vorig jaar dezelfde: ‘een prettige omgeving’ en ‘de artikelen die ik zoek zijn gemakkelijk en vlot vindbaar’. De factor ‘uitstekende klantenservice’ klom met één positie naar de vijfde plaats.
Supermarkt en drogist: meer dan boodschappen doen
Het winkelende publiek hecht veel waarde aan het winkelen, als de ervaring maar iets biedt. Supermarkten en drogisterijen worden in deze trend steeds vaker meer dan alleen een winkel voor de boodschappen. Deze winkels willen hun aanbod laten aansluiten bij de veranderende gewoonten van het publiek.
Nederlandse retailers willen de winkelervaring verbeteren met extra services zoals ‘click and collect’-ophaalbalies, gratis wifi, een kinderhoekje en horeca, zoals een sushibar, proefbalies, cafés en restaurants. Winkelformules stellen vast dat boodschappen doen een sociale activiteit is en dat de winkel zich ontwikkelt tot een plaats waar de klant tijd doorbrengt. De in-store ervaring kan retailers helpen zich te onderscheiden en hun marktaandeel te vergroten.
Sterk verschil met andere landen
Nederlanders verschillen in hun prijsbewuste houding sterk van de rest van de wereld. Hier is ruim de helft (55 procent) van de klanten een enthousiaste en frequente koper. Ook in andere Europese landen zijn het de gezonde en enthousiaste bewuste kopers (28 procent) die de mentaliteit van het winkelend publiek bepalen.
Dat blijkt uit de Nielsen Shopper Trends, een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en convenience winkels. De enquête wordt ieder jaar tussen oktober en maart gehouden onder meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.
Voor meer inzicht in een specifieke markt zie de landenrapporten en overzichten van Nielsens Shopper Trends (2015-2016).