Neckermann gaat 15 extra reisbureaus openen en zijn hele netwerk ombouwen tot gezellige reislounges. Tegelijk verdwijnt ook het bekende logo uit het straatbeeld, zei de reisorganisator vandaag op het Vakantiesalon in Brussel.
Belg verkiest reisbureau boven internet
Het reisbureau is allesbehalve dood, zegt – de wel niet erg onbevooroordeelde bron – Neckermann: 60% van de Belgen zou zelfs het liefst een fysieke winkel binnenspringen om zijn vakantie te boeken. Voor cruises, rondreizen en vakanties in de Verenigde Staten ligt dat percentage zelfs nog een pak hoger: 90% stapt daarvoor naar het reisbureau.
Het reisbureau van morgen is dan ook meer dan een eenvoudig boekingskantoor, klinkt het bij Neckermann. Reisagenten praten vandaag 20% van hun tijd met klanten om hen op reisideeën te brengen. Ook de winkel zelf moet inspireren tot leuke vakantieplannen: “De Belg wil zijn reis op voorhand beleven. Dat is online moeilijker. Daarom krijgen onze vakantiewinkels een volledige make-over”, zegt woordvoerder Koen van den Bosch. “De klant kan in een huiselijke en ontspannen sfeer reizen ontdekken via digitale snufjes, met een drankje in de hand spreken met vakantieadviseurs, terwijl hij zijn smartphone in één van de oplaadpunten bijtankt.”
Extra personeel en nieuw logo
Neckermann zal de komende twee jaar niet alleen investeren in de metamorfose van zijn vakantiewinkels: de uitbreiding van het netwerk met 15 extra kantoren (tot een totaal van 100) gaat ook gepaard met aanwervingen. Zo zal de reisorganisator dit jaar 10% extra medewerkers rekruteren.
Ook het vertrouwde geel-blauwe logo van de touroperator zal tegen de paasvakantie uit het straatbeeld verdwijnen: Neckermann krijgt voortaan het gouden hart van de groep Thomas Cook als merkbeeld. “We hebben besloten alle reisformules van de Thomas Cook Groep, waaronder ook Neckermann, onder hetzelfde logo te brengen”, zegt Van den Bosch. “Dat betekent ook dat Belgen bij een Neckermann-kantoor niet langer beperkt zijn tot het aanbod van Neckermann, maar hun ideale vakantie kunnen kiezen uit het volledige aanbod van de Thomas Cook Group, naast een zorgvuldige selectie van andere aanbieders, zoals Club Med.”
Toch is er geen sprake van integratie, onderstreept CEO Jan Dekeyser, zelfs niet op langere termijn: “Neckermann en Thomas Cook zijn twee sterke merken in België, met elk een eigen doelpubliek. De merkbekendheid van Neckermann bedraagt 92%. Het zou dus dom zijn om de naam te veranderen.”