De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.
Laagste omzet sinds 2004
De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.
De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.
Slecht nieuws voor krantenwinkels
En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.
Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.
Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen.