Uitrol wellicht vanaf maart
De Loterij gaat nog dit voorjaar automaten installeren op locaties “waar veel mensen komen of waar ze lang moeten wachten”. Dat heeft verkoopdirecteur Arnaud Hermesse aangekondigd bij de voorstelling van de jaarresultaten over 2014.
De Loterij denkt daarbij aan “grote shoppingcentra, cinemacomplexen en benzinestations langs de autoweg. We beginnen bescheiden met 150 automaten. Evenveel als in heel Luxemburg”, aldus nog de verkoopdirecteur. Via de automaten zullen klanten biljetten van Lotto, EuroMillions en Joker+ kunnen kopen, en ze ook scannen om te weten of ze gewonnen hebben. De uitbetaling van de winst blijft echter wél via de winkeliers verlopen, waardoor die extra klanten over de vloer krijgen.
Nog altijd 90% via winkeliers en dagbladhandel
De Loterij gaat er bovendien op toezien dat de automaten niet in de buurt van Lotto-verkopende winkeliers en dagbladhandelaars worden opgesteld, want die tekenen nog altijd voor 90% van de omzet. Al is het internet een snelle groeier: vorig jaar vergokten de Belgen digitaal al bijna 100 miljoen euro, een stijging met 21% op jaarbasis. Sinds augustus kan dat overigens ook ‘mobiel’: het bedrijf claimt nu al 55.000 unieke mobiele gebruikers, goed voor 7% van de digitale verkoop.
De Belgen speelden in 2014 voor 1,211 miljard euro met de Nationale Loterij. Dat is iets meer dan de 1,21 miljard van het jaar voordien en meteen het op een na beste resultaat ooit. EuroMillions was vorig jaar het populairste spel, op de hielen gezeten door Lotto (dat voor het eerst voorbijgestoken is). Samen zijn die twee goed voor ongeveer driekwart van de omzet.