De Chinese online marktplaats PandaBuy, berucht om de verkoop van namaakproducten, bevindt zich in zwaar weer. Een recente rechtszaak, aangespannen door merkeigenaren, en een daaropvolgend politieonderzoek hebben het dubieuze platform in een precaire situatie gebracht.
Merken pikken het niet meer
Liefst zestien merkeigenaren hebben juridische stappen ondernomen tegen PandaBuy, na beschuldigingen dat PandaBuy een platform biedt voor de verkoop van nagemaakte producten van bekende merken als Nike en Apple. De specifieke merken die de rechtszaak hebben aangespannen zijn niet openbaar gemaakt, maar de ernst van de zaak blijkt uit de omvang van de politieactie. De Chinese politie heeft invallen gedaan in magazijnen en het hoofdkantoor van PandaBuy in Hangzhou, en een netwerk van handelaren gelieerd aan de website wordt nauwlettend onderzocht.
Naast de juridische problemen kampt PandaBuy ook met operationele uitdagingen. Kort voor de rechtszaak werd het bedrijf getroffen door een cyberaanval waarbij gegevens van ruim 1,3 miljoen klanten werden gelekt. Sindsdien zijn er storingen op de website en werken bepaalde functies niet meer. Het bedrijf heeft echter bevestigd dat de verstoring van de dienstverlening het gevolg is van het lopende politieonderzoek, en niet van de cyberaanval.
Duistere poort naar China
Onder de gebruikers leeft heel wat ongerustheid. Niet alleen vrezen ze dat hun bestellingen niet meer geleverd zullen worden, velen zijn ook bang vervolgd te worden voor de aankoop en verkoop van namaakartikelen. PandaBuy maakt het mogelijk om als westerse consument rechtstreeks bij Chinese fabrieken bestellen, waarbij de website als tussenschakel fungeert.
PandaBuy verzamelt en verzendt de bestellingen, waarbij gebruikers onder andere kunnen kiezen hoe en via welke landen het transport gebeurt. Op verschillende fora worden dan ook tips uitgewisseld over hoe de pakketjes (welke formaten en via welke landen) het makkelijkst ongemerkt voorbij de douane glippen.
Merken en retailers wereldwijd volgen het politieonderzoek en de rechtszaak straks nauwlettend, aangezien het een belangrijk signaal vormt in de strijd tegen Chinese namaak. Mogelijk kan de zaak precedent scheppen voor de aanpak van andere platformen die betrokken zijn bij de verkoop van namaakartikelen.