In het boekjaar 2016 zijn zowel de winst als de omzet van GrandVision, het moederbedrijf van onder andere Pearle, de hoogte in gegaan. Ook op vergelijkbare basis was er bij het optiekbedrijf sprake van groei.
Stagnering in West-Europa
De totale omzet van GrandVision kwam in 2016 uit op 3,3 miljard euro (+3,5%), zonder wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 6,5%. De omzetgroei was deels te danken aan overnames, maar ook op vergelijkbare basis steeg de omzet met 2,2%. De EBITDA steeg daarbij met 6,7% naar 537 miljoen euro en dankzij die goede resultaten steeg ook de nettowinst met 8,8% naar 231 miljoen euro.
Nochtans stagneerde de omzet in West-Europa, de belangrijkste markt voor GrandVision, op 2 miljard euro. Voor wisselkoerseffecten – vooral van het Britse pond – was er wel een groei van 2,6%. In de rest van Europa steeg de omzet met 2,7% naar 907 miljoen euro, de opkomende markten in Amerika en Azië groeiden met bijna een kwart naar 440 miljoen euro.
GrandVision verkocht in 2016 beduidend meer contactlenzen voor eenmalig gebruik en ook de verkoop van zonnebrillen bleef in stijgende lijn gaan.