De Franse supermarktketen Monoprix kondigt aan dat de papieren folder voortaan tot het verleden behoort. De retailer wil zijn ecologische voetafdruk verkleinen en zet daarom in op digitale klantcommunicatie.
2400 ton papier
Elk jaar verspreiden winkelketens in Frankrijk meer dan 20 miljard papieren catalogi, brochures en reclamefolders, zegt het bedrijf in een persbericht. Dat zullen er dit jaar minstens 30 miljoen minder zijn: Monoprix gooit namelijk zijn communicatiestrategie helemaal om. De keten van stadssupermarkten wil milieuvriendelijker middelen gebruiken en bespaart zo alvast 2400 ton papier.
Als argumenten verwijst de retailer naar bosbehoud en de vermindering van waterverbruik, transport en CO2-uitstoot. De ecologische impact van een digitale folder zou 14 keer lager zijn dan die van papier, blijkens een studie van Human & Green Consultants. Bovendien laat digitale communicatie toe om het juiste product aan de juiste persoon, op het juiste moment aan te bieden. De folderaanbiedingen zijn toegankelijk via de mobiele applicatie Monoprix & moi, maar ook via gespecialiseerde websites en partnertoepassingen.
Monoprix is een dochteronderneming van de groep Casino met meer dan 800 stadswinkels in meer dan 250 steden, onder de merken Monoprix, monop’ en Naturalia. De keten realiseerde in 2018 een omzet van 5 miljard euro.