Retailreuzen Target, McDonald’s, Walmart en Amazon schroeven allemaal hun inclusiebeleid terug. Ook in Europa voelen bedrijven de druk, maar wat is de verstandigste keuze? Crashte vorige week een vliegtuig (zoals Trump insinueerde) door onzinnig diversiteitsbeleid, of stevenen we net af op een crash zonder?
Is inclusie een achterhaalde notie?
Het is een vaste waarde geworden in het discours van president Trump: DE&I (diversiteit, gelijkheid en inclusie) is niet alleen de oorzaak van moreel en economisch verval, maar als je de president mag geloven zelfs één van de redenen dat een legerhelikopter en passagiersvliegtuig vorige week op elkaar invlogen met 67 doden tot gevolg. Opvallend is hoeveel navolging het discours krijgt bij grote retailers. Niet het minst omdat anti-woke influencers op sociale media oproepen om bedrijven van Harley-Davidson tot Lowe’s te boycotten.
De laatste maanden trokken onder andere McDonald’s, Amazon en Walmart hun diversiteitsprogramma’s al terug, Target volgde hun voorbeeld enkele weken geleden. Amazon noemde zijn programma’s voor specifieke minderheidsgroepen “verouderd”, McDonald’s stelt zich geen diversiteitsdoelen meer en Walmart belooft de termen “diversiteit, gelijkheid en inclusie” in bedrijfsdocumenten uit te faseren.
Zeker Walmart en Target draaien daarmee als de wind, want pas in 2020 omarmden de retailreuzen de Black Lives Matter-beweging als antwoord op de rellen die ook winkels van de ketens in het vizier namen. In plaats van verontwaardigd te reageren, kwamen er behalve DE&I-initiatieven zelfs steunfondsen en gemeenschapsprogramma’s om rassenongelijkheid aan te pakken. De tijdsgeest is echter veranderd, heet het. Vorig jaar voerde Target voor het eerst ook geen “pride month”-assortiment of -activaties.
Frans Muller: “why DE&I matters”
Als het regent in Amerika, druppelt het doorgaans in Europa. Zeker op grote multinationals die op beide continenten actief zijn, weegt het dilemma. Het wordt afwachten wat intercontinentale bedrijven als Ahold Delhaize, Aldi en Lidl, maar ook H&M en Inditex zullen doen. Door de Europese Unie worden ze aangespoord om juist meer maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid te nemen.
Ahold Delhaize kopt op de bedrijfswebsite alvast niet mis te verstaan “why DE&I matters”. “We weten dat diversiteit innovatie stimuleert en bedrijfsgroei creëert. Diversiteit is fundamenteel voor elk onderdeel van onze Leading Together-strategie. Het helpt onze merken om klanten beter van dienst te zijn, gemeenschappen te ondersteunen en een geweldige werkplek te creëren voor medewerkers”, klinkt het.
“Naarmate onze klantenkring diverser wordt, geloven we dat een diversiteit aan medewerkers de tevredenheid van onze klanten vergroot”, argumenteert ook Costco. “Een gevarieerde groep medewerkers helpt onder andere om originaliteit en creativiteit in ons aanbod te brengen. Die groep helpt ook om inzicht te krijgen in de smaak en voorkeuren van onze leden. En we geloven (en ledenfeedback laat dat zien) dat veel van onze leden zichzelf graag weerspiegeld zien in de mensen met wie ze contact hebben. We geloven dat het creativiteit en innovatie bevordert in de producten en diensten die we bieden.”
Geen luxe, maar economische noodzaak
De klantenkring wordt inderdaad aantoonbaar diverser. We bevinden ons in een wereldwijde demografische transitie die de wereldbevolking grondig hertekent, zoals we al schreven in de boeken van The Future of Shopping. Ook de arbeidsmarkt wordt steeds diverser – en steeds grijzer. Precies daarom zijn retailers opgetogen over de hervorming van de arbeidsmarkt en het pensioenstelsel door de gloednieuwe federale regering.
Door de vergrijzing ligt de toekomst in handen van een krimpende arbeidsbevolking. Nog maar een kleine meerderheid van de Europeanen (59%) heeft de leeftijd om te werken en er staat nauwelijks een nieuwe generatie klaar om de fakkel over te nemen. De beroepsbevolking krimpt al tien jaar en zal naar verwachting in 2070 met 18% zijn gedaald. Het wordt dus een steeds groter uitdaging voor werkgevers om schaars talent aan te trekken en vast te houden.
In die ‘war for talent’ wordt het ook zaak om diversiteit te omarmen: als de actieve bevolking krimpt, moet iedereen zo veel mogelijk aan de slag. Inzetten op diversiteit op de werkvloer is dus geen kwestie van wollige ‘wokeness’ of politieke correctheid, maar een vereiste om voldoende juist opgeleid personeel te vinden.
Onbespreekbaar of onmisbaar
Het aantal oudere werknemers zal toenemen, maar de meeste werkgevers hebben op dit moment nog geen strategie om hiermee om te gaan. Hetzelfde geldt voor het activeren van bevolkingsgroepen die nu nog ondervertegenwoordigd zijn op de arbeidsmarkt, of het nu om laaggeschoolden, anderstaligen of mensen met een handicap gaat. In 2019 was zelfs binnen Europa nog 12% minder vrouwen beroepsactief dan mannen. De jongere beroepsbevolking wordt ondertussen steeds internationaler: meer dan de helft van alle afgestudeerden woont in opkomende markten.
Als bedrijven dus voldoende bekwame medewerkers willen, zullen ze tegemoet moeten komen aan een veel diversere arbeidspoule waarvoor decennia oude en “one size fits all” HR-praktijken niet voldoen. In een diverse maatschappij is een diverse en inclusieve werkvloer overigens een economisch voordeel: de verschillende perspectieven die een waaier aan achtergronden, fysieke kenmerken, levenservaringen en persoonlijkheden opleveren, voeden de creativiteit.