Mirage Retail Group, het moederbedrijf van onder meer de Nederlandse tak van Blokker en Intertoys, heeft in 2019 beduidend minder verlies geleden dan een jaar eerder. Voor 2020 eist topman Michiel Witteveen huurverlagingen om die lijn verder te zetten.
Kleinere organisatie
In 2019 daalde de groepsomzet naar 544 miljoen euro, tegenover 817 miljoen euro een jaar eerder. Het concern sloot een reeks slecht presterende winkels en verkocht de voorbije jaren ketens als Marskramer en Leen Bakker, schrijft De Telegraaf.
Opvallender nog dan de omzetcijfers, is de evolutie van de rentabiliteit. De Blokker-moeder boekte afgelopen jaar van een nettoverlies van 144 miljoen euro. Dat is minder dan de helft van een jaar eerder, toen het concern nog voor 344 miljoen euro onder nul dook.
Ambtenarenclub
In het FD geeft Witteveen tekst en uitleg bij de cijfers. Blokker kon het verlies vooral terugdringen door te besparen op personeel en door meer eigen producten te verkopen. Zo is het aantal werknemers op het hoofdkantoor afgebouwd van 260 naar amper 100. Vele taken zijn overgenomen door een nieuw informaticasysteem, maar er wordt ook simpelweg harder en efficiënter gewerkt, meent de topman. “Ik wil niemand afvallen, maar het was toch een beetje een ambtenarenclub geworden. Nu zijn we een ondernemende onderneming.”
Verder zet Blokker steeds meer in op eigen producten: die worden in China gemaakt en verkocht onder het Blokker-merk. Het voordeel is uiteraard dat de marges op deze artikelen hoger liggen dan op producten van A-merken.
Om ook de rest van het verlies weg te werken en weer winstgevend te worden, zal Witteveen ook aankloppen bij de pandeigenaren. Vermits de winkelstraten minder volk aantrekken, zullen de huren naar beneden herzien moeten worden, zegt hij daarover. “Er ontstaat gewoon leegstand, zeker sinds de uitbraak van corona. Dus we zetten in op veel lagere huren. Denk aan 30%.”