Achterstand was te groot
De operator heeft de trein van de pakketverkopen van vaste telefonie, mobiele telefonie, internet en televisie compleet gemist. Een poging om de achterstand in te halen heeft eveneens gefaald: zo telde het bedrijf eind maart maar 25.924 particuliere klanten voor zijn aanbod aan digitale televisie, terwijl concurrenten Belgacom en Telenet in de miljoenen zitten.
Mobistar kampte hiervoor met een gebrek aan technische mogelijkheden: zo diende het voor internet, vaste telefonie en digitale televisie gebruik te maken van netwerken van derden. Een poging om via de VDSL-lijnen van Belgacom digitale televisie aan te bieden, werd als te complex ervaren.
Op de kabel weert Telenet nog steeds alle derden af en vecht de verplichting om de kabel open te stellen aan. Mobistar had dus geen andere optie dan zijn digitale televisie tot dusver via satelliet aan te bieden, maar dat werd geen succes.
Telefonie schakelt over, tv verdwijnt helemaal
Daarom biedt Mobistar vanaf 22 mei niet langer nieuwe contracten aan. Voor bestaande klanten van internet- en vastetelefoniediensten blijft de continuïteit wel gegarandeerd, maar voor de televisiediensten geldt die continuïteit niet.
Niet alleen stopt Mobistar met nieuwe aanbiedingen, het bedrijf stopt op 15 september ook de bestaande dienstverlening aan zijn klanten. Zij zullen de komende weken het aanbod krijgen om over te stappen naar TV Vlaanderen of TeleSAT.