MKB Amsterdam, de belangenvereniging van Amsterdamse winkeliers, pleit voor een heffing op thuislevering van online bestellingen. Door de vele bestelbusjes in de stad zijn de gewone winkels nog nauwelijks bereikbaar, klinkt het.
Verkeershinder
Volgens MKB Amsterdam komt de bereikbaarheid van de handelszaken in het gedrang, omdat talloze bezorgbusjes, bakfietsen en e-bikes het andere verkeer hinderen. “Het is niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd”, zegt vicevoorzitter Guido Frankfurther.
De belangenorganisatie zou daarom liever zien dat mensen hun bestelling zelf gaan afhalen bij een pakketpunt. Wie er toch voor kiest om de goederen thuis te laten bezorgen, zou dan extra moeten betalen. “Zo creëer je een prikkel voor gedragsverandering.” Daarnaast hoopt ze dat de lokale politiek gehoor zal geven aan het probleem: ”Extra betalen voor thuis bezorgen is waarschijnlijk alleen landelijk te regelen, maar het stadsbestuur kan wel degelijk veel doen. Dat zie je ook bij het instellen van milieuzones.”
De e-commercesector heeft evenwel een helemaal andere kijk op de zaak: volgens directeur Wijnand Jongen van belangenorganisatie Thuiswinkel.org wordt de overlast van de koeriers sterk overschat. Hij stelt dat de bezorgers voor maximaal 5% van alle vrachtbewegingen in de stad verantwoordelijk zijn en wijst het voorstel van MKB Amsterdam resoluut van de hand. “Nederlanders willen de keuzevrijheid om te kopen wanneer op de dag ook. Webshops ontzorgen en maken het leven veel gemakkelijker.”