Shop-in-shop belevingswerelden
Het doel van het nieuwe winkelconcept is om meer thematische zones in de warenhuizen te introduceren, die als het ware een belevingswereld op zich vormen. Het eerste voorbeeld is de categorie ‘outdoor’ zoals die in Eke is uitgewerkt, maar er staan nog heel wat andere thema’s op stapel. “De thema’s zullen telkens in één winkel worden uitgetest. Die zones vormen dan een soort minishops binnen de winkel.”
Daarmee richt de voormalige groothandelketen zich nu wel radicaal op de consument. Het groothandelidee zal volgens woordvoerster Julie Stordiau wel altijd blijven: “Het is gewoon belangrijk beleving en service toe te voegen voor een selectie van categorieën waarin we bijzonder sterk zijn en waarin we weten dat we een totaalpakket kunnen aanbieden tegen scherpe prijzen.” Het is dan ook niet de bedoeling dat de hele winkel weldra uit een aaneenschakeling van shop-in-shops zal bestaan.
70 soorten wandelschoenen
De UrbanOutdoor-zone in Eke draait inderdaad puur om beleving. De zone is onherkenbaar getransformeerd, met opvallend veel aandacht voor informatie. Zo zijn er panelen geplaatst met praktische tips voor wie het buitenleven tegemoet trekt. “Het assortiment wandelschoenen is ongelooflijk uitgebreid: we hebben liefst 70 soorten wandelschoenen, die de klanten zelf kunnen uittesten op een kiezeltraject.”
“Als winkel met 60.000 referenties zijn we het onszelf verplicht om ook van andere producten, gaande van kleding tot drankflessen, een zo volledig mogelijk aanbod te hebben”, vult Julie Stordiau aan. Ook een heel aantal grote merken komen daarbij aan bod, zoals Lafuma, Le Coq Sportif, O’neill en Puma.
Breuk met cash & carry-concept
Die nieuwe wind heeft ook zo zijn gevolgen voor het personeel, geeft Stordiau toe: “Anders dan normaal bij een cash & carry, staat het personeel paraat om vragen te beantwoorden en hulp te bieden. De medewerkers krijgen opleidingen bij de leveranciers om een meer proactieve aanpak te ontwikkelen.”
Over het waarom van het nieuwe concept is Makro duidelijk: “Tegenwoordig verwacht de klant niet meer de pure ‘cash & carry’. Makro is een bijzondere formule. Zeker op zaterdag zien we hele families die hier komen winkelen. Elk gezinslid vindt wel zijn gading in het assortiment en nadien eten ze in het restaurant. Die troef willen we verder uitspelen.”