Drie miljoen banden per jaar
Allopneus.com verkocht in 2014 liefst drie miljoen banden en is daarmee goed voor 7% van de totale bandenverkoop bij onze zuiderburen. Met de participatie wil Michelin, dat zijn verkoop vorig jaar slechts met 0,7% zag toenemen, “zijn digitale aanbod en zijn commerciële aanwezigheid” verhogen om het groeiende aantal automobilisten dat online banden zoekt én koopt beter te kunnen bereiken.
“Vandaag informeert één automobilist op twee zich in de weken voorafgaand aan de aankoop van nieuwe banden. Drie op de vier Fransen zoeken die informatie al op het internet en 13% van hen koopt uiteindelijk online”, klinkt het in Clermont-Ferrand. Michelin betaalt 60 miljoen euro voor een participatie van 40%.
Banden aanhalen met Euromaster
Michelin wil Allopneus beter laten aansluiten op Euromaster, zijn eigen netwerk van 2.300 bandencentrales in Europa (waarvan 400 in Frankrijk). De bandenspecialist wil de automobilist naar eigen zeggen “een vereenvoudigd en financieel interessant parcours aanbieden, van bij het zoeken naar informatie op het internet tot en met het plaatsen van de banden door echte professionals”, aldus topman Jean-Dominique Senard van Michelin.
Didier Blaise, topman van Allopneus, hoopt dan weer “de groei te versnellen dankzij de power van de Michelin-groep”. Bij Allopneus – dat in eigen land samenwerkt met meer dan 4.600 erkende bandencentrales – werken zo’n 200 mensen.
Allopneus startte in 1983 als postorderverkoper van banden voor landbouw- en industrievoertuigen, toen nog onder de naam Pneus France Nord. In 2004 stootte Didier Blaise die activiteiten af om zich volop toe te leggen op de internetverkoop van autobanden. Met succes: Allopneus claimt vandaag de leiderspositie op de onlinemarkt van autobanden.