Retailreus Metro heeft een meerderheidsbelang van zijn Chinese activiteiten verkocht aan de lokale retailer Wumart. De verkoop past in de strategie van het concern om zich meer te richten op professionele klanten in de horeca.
Joint venture
De Chinese activiteiten van Metro omvatten 97 winkels en onroerend goed in grote steden zoals Beijing en Shanghai. Door de deal behoudt de Duitse groep nog een belang van 20% in de joint venture ‘Metro Wumart China’, met de optie om die resterende aandelen na twee jaar te verkopen. Daarnaast levert het akkoord ongeveer een miljard euro op, meldt Reuters.
Metro heeft zich de afgelopen jaren geheroriënteerd en wil zich concentreren op zijn Europese groothandelsactiviteiten voor hotels, restaurants en cafés. Het concern verkocht al zijn Kaufhof-warenhuizen en consumentenelektronicagroep Ceconomy. Bovendien voert Metro onderhandelingen over de verkoop van zijn Real-hypermarkten.
Wumart maakt deel uit van Wumei Technology Group, een van de grotere retailers van China. Het bedrijf heeft een netwerk van meer dan duizend verkooppunten: zowel hypermarkten, gemakswinkels als warenhuizen. Het concern realiseert een jaarlijkse omzet van 50 miljard yuan (6 miljard euro).