Minder voeding, meer elektro
Eind september heeft het Duitse handelsconcern zijn verkort boekjaar 2013 afgesloten met een kleine groei, zo meldt de groep. Metro Cash & Carry (waartoe ook Makro behoort) rapporteerde daarbij een daling van de verkoop met 2% tot 22,6 miljard euro, maar daar zit de verkoop van Makro UK aan Booker voor veel tussen. Exclusief Makro UK lag de verkoop immers “grosso modo op het niveau van vorig jaar.”
De hypermarktpoot Real zag zijn omzet dan weer met 8,3% dalen tot 7,3 miljard euro. Ook die daling is volledig toe te schrijven aan desinvesteringen, meer bepaald in Oekraïne (sinds 1 maart), Rusland (sinds 1 april) en Roemenië (sinds 1 september).
Ondanks “uitdagende marktomstandigheden” in Europa wist de elektronicapoot van Metro Group goed stand te houden en zelfs lichtjes te groeien. Media-Saturn zag zijn omzet met 0,6% toenemen tot 14,4 miljard euro. Bij Galeria Kaufhof (waartoe ook Inno behoort) bleef de omzet omzeggens status quo op 2,1 miljard euro.
Opdracht volbracht
“We hebben in dit korte boekjaar 2013 gerealiseerd wat we beloofd hadden: we hebben onze verkoopsdoelstellingen gehaald en bevestigen onze EBIT-verwachtingen”, zei topman Olaf Koch (foto). Metro Group had eerder al een EBIT in het vooruitzicht gesteld die “lichtjes hoger” zou zijn dan die van vorig jaar (toen 7,06 miljoen euro).
Metro Group telde op 30 september alles samen 2.221 vestigingen, dat zijn er 22 minder dan eind 2012. De voorbije negen maanden opende de groep 34 vestigingen en sloot er 56.