De Metro Group, die gisteren nog puike winstcijfers uitstuurde, heeft de details bekendgemaakt over de splitsing van het bedrijf. Daarbij ontstaan twee takken: één voor consumentenelektronica en een voor voeding en wholesale.
Aandeelhouders krijgen aandeel van elke tak
De tak die zich focust op voeding en wholesale zal simpelweg METRO gedoopt worden, terwijl de consumentenelektronica naar CECONOMY gaat. Die laatste wordt het moederbedrijf van Media-Saturn, dat actief is in 15 Europese landen en in negen daarvan ook marktleider is. “We zijn de nummer één in de Europese consumentenelektronica en we hebben een perfect startpunt gecreëerd voor onze nakende onafhankelijkheid”, zegt toekomstig CEO Pieter Haas. “We genereren een omzet van 22 miljard euro en we hebben jaarlijks bijna twee miljard klanten.”
Het nieuwe METRO bestaat grotendeels uit de activiteiten van Metro Cash & Carry en hypermarktketen Real. Die eerste is actief in 35 landen, terwijl er in Duitsland 285 Reals te vinden zijn. Beide bedrijven zullen los van elkaar functioneren en als aparte entiteiten op de aandelenbeurs verschijnen.
Bij de splitsing van de groep zal elke aandeelhouder van Metro Group één aandeel krijgen van METRO en één aandeel van CECONOMY. Daarnaast zal CECONOMY nog 10% van de aandelen van METRO in handen houden, als een pure financiële participatie. De stemming over de splitsing zal plaatsvinden op 6 februari 2017. De winstcijfers die de groep gisteren bekendmaakte, zijn dus mogelijk de laatste geweest van Metro als geheel.