99,95% van de aandeelhouders van de Duitse Metro Group hebben gisteren de splitsing van het bedrijf in Metro en Ceconomy goedgekeurd. Dankzij die goedkeuring komt de splitsing nu bijzonder dichtbij.
Apart sneller groeien
Metro Group wil zich in twee te splitsen omdat de groei wordt geremd door de te kleine overlap tussen de twee takken. Die gaan binnenkort op eigen houtje verder, waardoor ze allebei sneller moeten kunnen groeien. Aan de ene kant komt er de fooddivsie Metro, met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers. Het “nieuwe” Metro zal worden gevormd door de ketens Makro, Metro en Real, plus het vastgoed dat nu toehoort aan de Metro Group.
Ceconomy omhelst dan weer alle consumentenelektronica (denk aan Media Markt en Saturn) en heeft een omzet van 21,9 miljard euro. Het behoudt bovendien ook nog tien procent van de aandelen van Metro, dus de link tussen beide bedrijven wordt niet helemaal verbroken.
De splitsing zal het bedrijf honderd miljoen euro kosten, maar moet later toch vooral geld opleveren. “Gescheiden kunnen we vele zaken beter doen”, zei Metro-CEO Olaf Koch, die baas wordt van de voedingstak, op de algemene vergadering. “We worden binnenkort niet meer afgeleid door concernstructuren die geen synergie bieden.” De splitsing moet de twee bedrijven zo jaarlijks tot drie procent omzetgroei opleveren.