De Duitse Metro-groep heeft in het boekjaar 2015-2016 de winstverwachtingen weten te behalen. Eerder was al bekend gemaakt dat de omzet voor het boekjaar licht gedaald was ten opzichte van een jaar eerder.
Winststijging ondanks daling omzet
De totale omzet van de Metro Group daalde in het boekjaar 2015-2016 met 1,4% naar 58,4 miljard euro, zoals de Duitse groep eerder al bekend gemaakt had. Nu werden echter ook de winstcijfers bekend gemaakt en die zijn een stuk positiever: zo steeg de EBIT voor de volledige groep van 1,51 naar 1,56 miljard euro.
Metro maakte ook meteen de cijfers bekend van de verschillende onderdelen van het bedrijf: zo steeg de vergelijkbare omzet bij Metro Cash & Carry met 0,6%, al zorgde wisselkoerseffecten er voor dat de totale omzet eigenlijk met 2,3% daalde tot 29 miljard euro. De EBIT bij de keten kwam uit op 1,259 miljard euro, een flink stuk hoger dan de 975 miljoen euro van een jaar eerder dankzij de verkoop van de activiteiten in Vietnam voor 446 miljoen euro. Zonder uitzonderlijke inkomsten of uitgaven was de EBIT vrijwel gelijk met een jaar eerder.
Wisselkoersen wegen zwaar in Oost-Europa
Bij Media-Saturn groeide de omzet dan weer met 0,6% naar 21,9 miljard euro met een quasi stabiel gebleven vergelijkbare omzet. Vooral de online verkoop kende een sterke groei: +35% naar 1,6 miljard euro. De EBIT daalde wel van 336 miljoen euro naar 300 miljoen euro, wat grotendeels te wijten was aan herstructureringskosten.
Real zag de omzet omwille van winkelsluitingen dalen met 3,3% naar 7,5 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1,1%. De online verkoop kende wel een positieve trend en steeg met 50% naar 68 miljoen euro. Ondanks de omzetdaling wist Real de EBIT voor bijzondere posten de hoogte in te stuwen, van 88 miljoen euro naar 100 miljoen euro.
In Duitsland steeg de omzet van de Metro Group met 0,6%, terwijl er zowel in West-Europa (-0,2%) als in Oost-Europa (-6,4%) sprake was van een omzetdaling. Voor wisselkoerseffecten zou de omzet in Oost-Europa wel stijgen met 1,2% en ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 0,8%. In Azië daalde de omzet met 1,2%, ondanks een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%.