De Duitse Metro-groep stopte de voorbije drie jaar al 205 miljoen euro in zijn noodlijdende Belgische winkelketens Makro en Metro. De resultaten van de Belgische dochter zijn dan ook niet echt rooskleurig te noemen.
Omzet daalt, verliezen lopen op
“De Duitse distributiegroep Metro verhoogt het kapitaal van haar Belgische Makro-dochter met 40 miljoen euro. Precies één jaar terug pompte Metro ook al 50 miljoen in Makro. In 2016 bedroegen de kapitaalverhogingen 115 miljoen. Concreet heeft de Belgische Makro-keten de voorbije twee jaar 205 miljoen euro aan kapitaal verbrand in haar saneringsinspanningen”, schrijft de website DeRijksteBelgen op basis van de jaarcijfers in het Belgisch Staatsblad.
De Belgische dochter heeft het dan ook knap lastig: volgens de recentste cijfers daalde de omzet tussen september 2015 en september 2016 weliswaar maar licht (van 999 naar 996 miljoen euro), maar steeg het operationele verlies met een derde (tot 40,4 miljoen euro) en verviervoudigde het nettoverlies naar 140 miljoen euro.
Makro zit in volle transformatie: de verkoop van elektro werd overgenomen door Media Markt, de exploitatie van tankstations werd afgestoten en er verdwenen honderden banen: 270 in 2014 en nog eens 500 in 2016. Ook in het management is het sindsdien een komen en gaan en begin oktober kreeg de Belgische dochter nog een nieuwe CEO. Makro telt in ons land zes hypermarkten, Metro elf groothandels voor horeca- en foodprofessionals.