Een chronisch tekort aan personeel zet een rem op de groei van bedrijven, ziet Peter s’Jongers van ProTime. “Veel werkgevers denken dat ze het zelf niet in de hand hebben, maar je kan er wél wat aan doen.”
Op zaterdag aan de toog
“Begin al bij de mensen die je hebt”, merkt s’Jongers op. Niet alleen is het in deze tijd van personeelstekorten pure noodzaak om werknemers te houden, het rendement stijgt ook recht evenredig met de tijd. “Hoe langer mensen voor een bedrijf werken, hoe meer ze renderen.”
Werknemersengagement is vandaag de passie en specialisatie van Peter s’Jongers, sinds hij ontdekte hoe impactvol het is voor zijn eigen team. Tijdens zijn Masterclasses bij RetailDetail helpt hij organisaties een sterke bedrijfscultuur creëren. “Een ambassadeur is iemand die op zaterdag aan de toog trots vertelt waar hij werkt en, ‘o trouwens, we zoeken nog iemand, iets voor jou misschien’. Zo’n mensen heb je nodig.”
Hoe krijg je zo’n ambassadeurs? Evenwicht zoeken en bewaken, is een sleutelelement – evengoed in de work-lifebalans, binnen het team als tussen flexibiliteit en structuur. “Er is geen ‘one size fits all’, maar thuiswerk permanent maken is net zo nefast als het verbieden. Niets is zo slecht voor de feestvreugde als altijd thuiswerken. Dan wordt het werk slechts een takenpakket, en dan is een werkgever ook meer inwisselbaar. De mens is een groepsdier, je moet de dingen koesteren die mensen mens maken.”
Meet de hartslag van medewerkers
Controle en regels hoeven daarentegen geen dompers op de feestvreugde te zijn voor Peter s’Jongers. “Tijdregistratie is de hartslagmeter van de organisatie. Het is juist belangrijk om de work-lifebalans in de gaten te houden en werkt net zoals een hartslagmeter bij het sporten: wanneer ga je in het rood en wanneer kan er nog een tandje bij? Ook ten opzichte van het team is het belangrijk om te monitoren, zodat de meest geëngageerde medewerkers niet opbranden.”
“Aandacht is de basis van de werkvloer. Authentieke aandacht bedoel ik dan: weet je echt wie je mensen zijn? Wat hen drijft, wat hun passies en interesses zijn? Het is meteen ook een pleidooi voor kleine teams: je kan tien mensen echt kennen en naar hen luisteren, maar geen 25.”
“Als kind wil je al ondernemen”
Iedereen wil het gevoel hebben dat ze een job doen met impact, daar is s’Jongers stellig van overtuigd. Ongeacht of ze deeltijds werken of zelfs jobstudent zijn. Dat gevoel kunnen werkgevers aanwakkeren door mensen verantwoordelijkheid te geven en ze te laten voelen dat ze deel uitmaken van het grotere geheel. “Als ik aan kassa zit en er is niemand, zit ik dan op de gsm of doe ik iets anders? Het is wat we vaak ‘werk zien’ noemen, maar je kan dat absoluut aanleren. Ze zien het vaak effectief niet, dat is niet van slechte wil.”
Door successen te delen en werknemers ook zelf input rond hun werk te laten geven, nemen medewerkers meer ownership. “Doordat ik hier ben, draait de shop goed. Dat gevoel wil iedereen hebben”, besluit s’Jongers. “De meeste mensen – zo niet alle – worden geboren als ondernemers, maar leren het af: als kind al wil je iets beginnen, initiatief nemen en daar op korte termijn resultaat van zien. Bij pakweg Schoenen Torfs zie je wat zo’n werknemerscultuur echt kan doen. Door het personeel ownership te geven, zijn de winkels fundamenteel veranderd en is dàt geworden wat de keten van andere schoenenwinkels onderscheidt.”
Op 4 november geeft Peter s’Jongers de Masterclass ‘Maak je medewerkers Trots op je merk’. Laat je inspireren door een verhaal over de kracht van een sterke bedrijfscultuur en ga meteen aan de slag met de tips en handvaten.