Het begon met het overlijden van modelegende Karl Lagerfeld, maar helaas moesten we in 2019 van nog meer eminente ondernemers afscheid nemen. Een laatste groet aan opmerkelijke retailers die we ons zullen blijven herinneren.
Historische iconen in mode
In februari verloor de modewereld icoon Karl Lagerfeld, de creatieve directeur van Chanel die overleed op 85-jarige leeftijd en werd onder meer gehuldigd met een eigen modecollectie voor zijn geliefde kat Choupette. Lagerfeld maakte vooral naam als gezicht van modehuis Chanel, sinds 1983, maar was voordien ook onder meer actief bij Valentino, Fendi en Chloé.
Nog in de mode namen we in september afscheid van Andrés Sardá, de Spaanse modeontwerper die grootheden zoals Jackie Kennedy kleedde in de jaren 1960 en aan de wieg stond van het Sardá-merk voor lingerie en badmode. Vandaag leeft het label verder onder de paraplu van de Belgische lingeriegroep Van de Velde, waar het nog altijd wordt geleid door dochter Nuria Sardá. Andrés Sardá werd 90 jaar oud.
Max Azria, de oprichter van luxemerk BCBG Max Azria, overleed in mei op 70-jarige leeftijd. De Frans-Tunesische ontwerper leidde het bedrijf tot 2016, toen het modemerk in woelige wateren geraakte, het faillissement moest aanvragen en werd overgenomen door luxeholding Marquee Brands.
Schoenenontwerper Terry de Havilland, beroemd geworden met zijn ‘rock’n’ roll’-schoenen in de jaren zestig en zeventig, liet begin december het leven op 81-jarige leeftijd. Hij kleedde de voeten van sterren zoals Amy Winehouse, Marianne Faithfull, David Bowie en Kate Moss met zijn kenmerkende plateauzolen, sleehakken en veterlaarzen.
Internationaal befaamde ondernemers
De oprichter van Primark, de Ierse ondernemer Arthur Ryan, overleed op 83-jarige leeftijd na zowat een halve eeuw aan het roer van zijn modediscounter. In 1969 richtte hij de budgetketen op onder de naam Penneys, de naam waaronder Primark nog steeds in Ierland opereert. Veertig jaar lang was Ryan actief als CEO, tien jaar geleden trok hij zich terug tot voorzitter van de raad van bestuur.
In augustus nam de retailwereld afscheid van Lars Larsen, bijgenaamd De Handelaar, die in Denemarken de multinationale interieurketen JYSK in 1979 uit de grond stampte. Hij stond aan het hoofd van de keten tot twee maanden voor zijn dood ten gevolge van leverkanker op 71-jarige leeftijd. Tot dan was het miljardenbedrijf nog steeds volledig eigendom van de ondernemer.
Belgische grondleggers van de retail
Ook op 71-jarige leeftijd overleed, dichterbij huis, de Belgische ondernemer Johan De Bie. Hij verdiende zijn sporen als oprichter van de woon- en tuincentra Selfmade (overgenomen door Hubo) en als mede-grondlegger van de speelgoedketen Fun. Later verschoof De Bie zijn aandacht vooral naar commercieel vastgoed: met het vehikel Bimmo beheerde hij acht winkelparken, waaronder Dansaert Park in Groot-Bijgaarden en Deinze Shopping.
De voormalige topman van GB, Jacques Dopchie, stierf tot slot in mei op negentigjarige leeftijd. Hij was decennialang drijvende kracht achter het voormalige Belgische retailicoon GB, in 1953 nog bekend als de Grand Bazar van Antwerpen en vanaf 1974 als onderdeel van de groep GB Inno BM. Van 1971 tot 1991 was Dopchie afgevaardigd bestuurder van de winkelgroep en zorgde zo mee voor de uitbouw van de Belgische retailreus. Hij stond onder meer aan de wieg van dochterketens Brico en Auto5.
Elk drukten ze, ieder op een eigen manier, een onuitwisbare stempel op het retaillandschap. In 2020 en lang daarna zal hun herinnering verder blijven leven.