Locatus steeds actiever in het buitenland
De veldwerkers van Locatus bezoeken jaarlijks alle winkelgebieden in de Benelux. Daarbij noteren ze de naam van de winkels, de branche en de verkoopoppervlakte. In België en Nederland gaat het telkens om zowat 200.000 verkooppunten.
Daarnaast is Locatus ook steeds actiever in het buitenland. In zestien steden, gespreid over tien landen buiten de Benelux, werden al 33.230 verkooppunten in kaart gebracht. Het gaat om zaken in onder meer Londen, Parijs, Milaan, Madrid, Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Hamburg, Keulen, Kopenhagen, Lissabon, Zurich en Athene.
Zeil drukste meetpunt
Locatus telt in de winkelzones van de betrokken steden ook het aantal passanten. Topper daarin is Zeil in Frankfurt met 135.600 passanten op een reguliere zaterdag. Daarna volgen Corso Vittorio Emanuele II in Milaan met 100.900, de Schildergasse in Keulen met 99.100 en de Meir in Antwerpen met 93.400. Vijfde is de Kaufingerstrasse in München met 90.200 passanten.
De grootste individuele winkels die Locatus in zijn onderzochte winkelzones aantreft, zijn Harrods in Londen met 85.000 m², Lafayette in Parijs met 68.000 m², Selfridges in Londen met 66.000 m² en KaDeWe in Berlijn met 60.000 m². De Inno in Brussel staat op de 27ste plaats, De Bijenkorf in Amsterdam op de 37ste. Het gaat hier om winkels in de stadscentra; winkels in het buitengebied, zoals tuincentra en woonwinkels, werden niet meegerekend.
De ketens met de grootste totale winkeloppervlakte in het onderzoek – waarin Duitse centra relatief zwaar zijn vertegenwoordigd – zijn de Galeria Kaufhof met 242.798 m², Karstadt met 218.000 m², El Corte Inglés met 138.500 m² en H&M met 118.400 m². De namen die het vaakst opduiken in de winkelgebieden die Locatus monitort, zijn die van Starbucks (114 filialen), H&M (82 filialen) en Mc Donald’s (81 filialen).