Belgen betalen vaker dan ooit met hun smartphone of bankkaart. Ze betalen tegenwoordig ook meestal contactloos, een blijvend effect van de coronapandemie.
Nieuwe versnelling
De coronacrisis heeft een aantal blijvende gevolgen voor hoe we betalen. Belgen betalen vandaag nog meer elektronisch, ziet betaalprovider Bancontact Payconiq. Consumenten hebben in 2022 15% meer met hun bankkaart of smartphone afgerekend tegenover een jaar eerder, wat neerkomt op bijna 2,3 miljard betalingen. Vooral contactloos betalen werd vorig jaar populairder.
CEO Nathalie Vandepeute bevestigt: “We hebben er met Bancontact dertig jaar over gedaan om naar één miljard betalingen te gaan. We hebben er vervolgens tien jaar over gedaan om naar 2,3 miljard betalingen te gaan en de vijf laatste jaar is de groei versneld. Er is sprake van een steeds grotere versnelling op het vlak van elektronisch betalen en het einde is nog niet in zicht”. Op vijf jaar tijd is er sprake van een groei van 54,5%.
Cash maakt comeback
Al 61% van alle betalingen met Bancontact in fysieke winkels gebeurde afgelopen december – de belangrijke periode van de kerstinkopen – contactloos, dus zonder pincode in te tikken. Voor de uitbraak van het coronavirus (in februari 2020) was dat nog maar 14,5%. Om hygiëneredenen werd contactloos en elektronisch betalen tijdens de pandemie sterk aangemoedigd. Het maximumbedrag voor contactloze betalingen verhoogde ook.
In 2022 hebben 6,7 miljoen Belgen verder met Bancontact of Payconiq betaald via hun smartphone. Die mobiele betalingen stegen met 34% op een jaar tijd. Toch maakt ook cash een (beperkte) comeback. Nu nieuwe bankautomaten in het straatbeeld opduiken, halen mensen weer meer geld af dan tijdens de pandemie (+14% tegenover 2021). Toch blijft dat een vijfde minder dan pre-corona.