RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer personalisatie, snellere service en minder kosten: waarom retailers de generatieve AI-sneltrein niet mogen missen

icon
Algemeen10 november, 2023
Steven Hofmans, Salesforce

Gaat generatieve AI in retail bepalend zijn voor de komende eindejaarsperiode? Dat de technologie de verkoop zal beïnvloeden, hoeft ons na het afgelopen jaar niet te verbazen. Om aan de groeiende verwachtingen van klanten te blijven voldoen, mag je als retailer niet langs de zijlijn blijven toekijken.

Wie niet in actie schiet, valt uit de boot

Hoewel artificiële intelligentie natuurlijk niet nieuw is voor de retailsector, gebruikten bedrijven de technologie tot hiertoe vooral in het kader van voorspellingen. Wat is het risico dat een klant zal afhaken? Of hoe groot is de kans dat iemand een product gaat kopen? Intussen hebben heel wat retailers ook het potentieel van generatieve AI verkend. Toch tasten ze vaak nog in het duister en weten ze niet hoe de technologie hun business en processen kan versterken, zegt Steven Hofmans, Retail Solution Advisor bij Salesforce.

Eén ding lijkt zeker: als retailer moet je op korte termijn aan de slag met generatieve AI. Aan de ene kant omdat automatisatie en generatieve AI onmiskenbare voordelen bieden en je kosten zelfs met 30 tot 40% kunnen verminderen, aan de andere kant omdat de concurrentie niet blijft stilzitten en je algauw een zware achterstand dreigt op te lopen als zij erin slagen om hun marges met generatieve AI te vergroten. Geld dat ze bovendien opnieuw kunnen investeren in hun klantenservice.

Beter inspelen op klantverwachtingen

Eigenlijk kan je de trend wel vergelijken met de opmars van e-commerce. In de Benelux hebben Bol(.com) en Coolblue destijds een nieuwe standaard gevestigd met supersnelle levering en service. Het was een gemiste kans voor iedereen die er toen niet in meeging. Nu dreigt hetzelfde scenario met generatieve AI. Voor retail is dit een unieke opportuniteit om beter in te spelen op de verwachtingen van klanten. Uit het meest recente State of the Connected Customer-rapport van Salesforce blijkt onder meer dat 56% van die klanten meer personalisatie verwacht, en dat 74% een snellere service wil. Laat dit nu net twee uitdagingen zijn waar generatieve AI bedrijven perfect in kan ondersteunen …

Wat moet je als retailer dan doen om snel de vruchten te plukken van generatieve AI? Steven Hofmans heeft vier starterstips voor retailers, vier stappen die essentieel zijn voor een geslaagde implementatie. Op de RetailDetail Night, op 23 november in Antwerpen, deelt hij zijn tips in het voorprogramma Gamechangers, waar ook Hybrid, X2O, SKM en Les Petits Riens aantreden.

Tijdens het feestelijke avondprogramma spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Bestel snel je tickets via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn plekje op de RetailDetail Night op 23 november
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN