België: +16%
Het voorbije halfjaar pakten de Belgische supermarktketens uit met bijna 56.500 folderpromoties. Dat zijn er liefst 16% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo becijferde PCNData – en dat is dan nog zonder allerlei kortingbonnen gerekend.
“Vorig jaar klokte het totale aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten nog af op 138.000, zo’n 2% minder dan over heel 2011”, zegt directeur Ruben Boas, “maar die dalende trend is nu gekeerd.”
Opvallend: de huismerken van de ketens spelen een steeds prominentere rol in de folderaanbiedingen. “Het aantal promo’s voor huismerken steeg met liefst 18%. Bijna een derde van elke folder was aan het huismerk gewijd, bij Albert Heijn zelfs bijna de helft van alle aanbiedingen.”, aldus nog Boas. Niet onlogisch, want huismerken zijn “dé manier om je als supermarkt te onderscheiden van de concurrentie.”
Status quo in Nederland
De Nederlandse supermarkten presenteerden in de eerste twintig weken van dit jaar dan weer bijna 39.000 folderaanbiedingen: “Nagenoeg evenveel als in dezelfde periode in 2012“, ziet Boas “een trendbreuk“. “De afgelopen jaren groeide het aantal folderpromoties keer op keer. In heel 2012 bijvoorbeeld steeg het aantal nog met 2%. In het eerste kwartaal van dat jaar was de plus in vergelijking met dezelfde periode in 2011 zelfs 7%.”
Illustratief voor de nieuwe koers is het feit dat de Nederlandse supermarkten dit jaar in de aanloop naar Pasen – traditioneel het moment voor veel folderaanbiedingen – niet extra uitpakten. PCNData telde in de paasperiode 5.132 folderpromoties in 2013 tegenover 5.077 in 2012.
Net als hun Belgische collega’s brengen ook de Nederlandse supermarkten meer en meer hun huismerken onder de aandacht: “Nederlandse supermarkten presenteerden 3% meer huismerken in de folders.” Vooral Jumbo, Albert Heijn en Plus vergrootten het actieaandeel huismerken. Op het totaal van alle supermarktformules gezien lag dit percentage op 29%: bijna één op de drie producten in een folder was dus van een huismerk!