Retailorganisaties besteden steeds meer aandacht aan de opleiding van hun winkelpersoneel, zo meldt RetailTrends. Hoewel personeelstraining in de retailwereld nog vaak weinig in de openbaarheid komt, zien retailers blijkbaar tegenwoordig wel het belang ervan in. Winkelmedewerkers die opleiding hebben genoten zijn niet alleen bekwamer, ze dragen over het algemeen ook sterker het merk uit en zijn gemotiveerder.
Ze zorgen voor een zo groot mogelijk aanbod aan landelijk erkende opleidingen en ontwikkelen daarnaast ook eigen trainingen. Dat laatste gebeurt vaak in opleidingscentra die de merknaam dragen, zodat het personeel nog meer het gevoel krijgt dat de directie hun trainingen echt belangrijk vindt. Bovendien helpt het ook het winkelpersoneel onder te dompelen in het merk.
Daaraan gekoppeld is de opmars van zogenaamde “Learning management”-systemen, waardoor managers en hr-medewerkers een handig overzicht krijgen van wie welke opleiding volgt. Zulke systemen maken het ook veel gemakkelijker om medewerkers thuis te laten studeren via e-learning, zodat indien gewenst grote groepen snel, makkelijk en overzichtelijk een opleiding of training kunnen genieten.
Praktijkgerichte opleidingen zijn volgens de studie van Retailtrends logischerwijze het meest succesvol. Een hands-on approach geniet niet alleen de voorkeur van de medewerkers, het leidt eveneens tot betere resultaten. Steeds meer werknemers vinden opleiding bovendien zelf verrijkend en gunstig voor hun motivatie op de werkvloer.