Nu nog een fysiek winkelconcept opstarten, je moet maar durven! Toch hebben Yvan Verougstraete (Medi-market) en Lode Verschuere en Tom Van Moer (Cook & Serve) dat met succes gedaan. Hoe, dat vertellen ze op het Vlerick Retail Platform van 20/10.
Cook & Serve: beleving in het kooksegment
Cook & Serve wil beleving brengen in het wat ingedommelde segment van kookwinkels. Door keukenmateriaal te combineren met decoratie en tuin kunnen ze het aanbod in de winkels meer variëren en ook beter inspelen op de verschillende seizoenen. Het recept werkt, want deze maand gaat alweer de zesde Cook & Serve-shop open. Deze keer vestigt de jonge keten zich in Ring Shopping Kortrijk, voor het eerst in een winkelcentrum. Cook & Serve zit er trouwens heel bewust op de eerste verdieping, pal tussen de fashionmerken. Daar waar passage is, daar wil Cook & Serve zijn.
In augustus nam Cook & Serve een eigen distributiecentrum in gebruik, wat nu ook de weg opent naar een webshop. Bovendien pakt de kookketen tegen de feestdagen voor het eerst uit met een eigen merkassortiment in co-creatie met enkele Belgische fabrikanten.
Medi-market: revolutie in de farmaciemarkt
Het thema van de derde sessie van het Vlerick Retail Platform dit jaar luidt dan ook “innovatie en ondernemerschap.” Het is een thema waar ook Medi-market helemaal bij past, want oprichter Yvan Verougstraete startte die keten dan weer met de bedoeling om de farmacie-sector wakker te schudden.
Ook die missie is geslaagd: ondanks enkele rechtszaken van apothekersverenigingen won Medi-market de Mercuriusprijs voor beste winkelketen van Comeos en ondertussen telt de parafarmacie-keten al negen vestigingen. In april maakte de van oorsprong Waalse formule trouwens de oversteek naar Vlaanderen, met een vestiging in Gent.
Prijsstunten en omnichannel maken het verschil
Eén van de krachtlijnen van Medi-market is daarbij de prijsstrategie: “We respecteren de vaste prijs voor geneesmiddelen niet, die in België wordt gehanteerd door apotheken. Mensen denken dat er een verplichte prijs is voor geneesmiddelen. Dat is niet zo, er is alleen een maximumprijs en het kartel van apothekers heeft besloten deze altijd te gebruiken”, vertelde Verougstraete daar eerder al over aan RetailDetail.
Medi-market kiest bovendien duidelijk voor omnichannel: in de webshop zijn 30.000 artikelen te vinden, in de fysieke winkelpunten zitten gemiddeld 8.000 artikelen in het assortiment. Thuislevering is vanaf een aankoopbedrag van 59 euro gratis, en anders kunnen klanten gratis afhalen op het winkelpunt.
Wil je meer weten over deze innovators en hoe ze het voor elkaar krijgen? Meer informatie vind je op de website van het Vlerick Retail Platform. RetailDetail mag ook vier lezers GRATIS naar de sessie van 20 oktober sturen. Stuur om kans te maken voor vrijdag 7 oktober 12 uur een mailtje naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be!