De Mechelse winkelstraat Bruul heeft in januari 40 procent meer passanten getrokken dan een jaar eerder. Dat is voor een stuk te danken aan het zachte weer in de wintermaand, maar ook de heraanleg van de straat had zijn invloed.
Minder leegstand
In januari 2015 waren er 528.000 voorbijgangers op de Bruul in Mechelen. Dat zijn er 40 procent meer dan een jaar geleden, toen er ongeveer 370.000 passanten waren. Ook in december waren er al ongeveer 100.000 bezoekers meer door de winkelstraat gelopen.
“De nieuwe inrichting van de Bruul heeft mee voor deze gunstige evolutie gezorgd”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA) aan de Gazet van Antwerpen. “Toen de Mechelse winkelstraat grotendeels open lag, was het hier minder aangenaam shoppen. De mensen weten de vernieuwing en het diverse winkelaanbod nu wel te appreciëren. Ze vinden vlot hun weg naar de Bruul en het hele stadscentrum, om er met veel plezier te winkelen.”
De betere trafiek en de nieuwe uitstraling heeft duidelijk ook zijn effect op de leegstand in de winkelstraat. Zo openden er onlangs drie nieuwe kledingzaken in panden die begin januari nog leeg stonden en er zijn al werkzaamheden bezig voor winkels in nog eens vijf andere panden.