Het stadsbestuur van Mechelen wil de stad nog beter profileren als een winkel- en belevingsstad en gaat daarom het komende jaar heel wat informatie verzamelen, om na te gaan hoe de stad in de toekomst nog aantrekkelijker kan worden.
Extra attractief imago
De voorbije maanden werd er in het stadscentrum al een enquête afgenomen door het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Daarbij werden bezoekers van de stad gevraagd hoe vaak ze naar Mechelen komen, wat ze bezoeken en hoe lang ze gemiddeld in de stad blijven. “De resultaten moeten ertoe leiden dat we als stadsbestuur accenten kunnen leggen om onze stad op economisch vlak een extra attractief imago te bezorgen”, zegt van schepen van Economie Katleen Den Roover volgens Made in Mechelen.
Daarnaast werden er ook passantentellingen uitgevoerd in het centrum van de stad. “Zo kunnen we onder meer nagaan hoe de doorstroming van mensen in de binnenstad verloopt en welke maatregelen we nog kunnen nemen om de passages in de Mechelse winkelcentrumstraten te verbeteren”, aldus nog schepen Den Roover.
De bedoeling is om het komende jaar al die data te verwerken, om zo na te gaan hoe en op welke vlakken Mechelen zich nog kan verbeteren om meer volk naar het winkelcentrum te trekken.