Het Mechelse stadsbestuur werkt aan een actieplan om het winkelen in de stad te promoten. Schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA) geeft zichzelf een half jaar om de trend te keren. Aan uitdagingen alvast geen gebrek.
Probleem van wel meer centrumsteden
“Wij willen gaan voor een stadsbreed verhaal, waarbij we al onze troeven uitspelen en ze ook meer samenbrengen”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA). Zij start met het stadsbestuur en de handelsadviesraad overleg op om een nieuw actieplan “Shoppen in Mechelen” uit te werken.
“Het is onze bedoeling om alles in dit plan te bundelen en meer op elkaar af te stemmen. Niet alleen citymarketing, mobiliteit en parkeren, maar bijvoorbeeld ook Mechelen als kinderstad en toerisme”, aldus nog schepen Den Roover.
Zoals wel meer centrumsteden heeft Mechelen een probleem. Dat werd dit weekend nog duidelijk toen bleek dat de belangrijkste winkelstraat van Mechelen, de Bruul, met flink wat leegstand kampt. En dat terwijl de straat recent nog volledig vernieuwd werd. Voeg daar nog de komst aan toe van Uplace in Machelen bij Vilvoorde, het groeiende belang van e-commerce en het feit dat de grotere ketens almaar vaker focussen op de belangrijkste winkelsteden van het land, en het is meteen duidelijk dat het ook in Mechelen vijf voor twaalf is voor de lokale handel.