Koeriersbedrijven die in de Mechelse binnenstad leveren, kunnen er dit voorjaar gebruik maken van elektrische bestelbusjes of cargobikes. Zo wil de stad evolueren naar een uitstootvrije ‘last mile’.
Tonen wat kan
De stad Mechelen stelt elektrische voertuigen ter beschikking in een proefproject om uitstootvrij te leveren in de binnenstad. In april of mei hoopt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen al de eerste elektrische cargobikes of bestel- en vrachtwagens uit te lenen. Zo wil de stad bedrijven tonen wat er vandaag al mogelijk is op het gebied van duurzame bezorging.
In eerste instantie kunnen logistieke bedrijven die al lid zijn van de zero-emissiewerkgroep gebruik maken van de dienst, meldt Gazet van Antwerpen. Dat zijn op dit moment 37 ondernemingen, die zich hebben geëngageerd om tegen 2030 duurzaam goederen te leveren. Omdat de ‘last mile’ vaak de meest vervuilende etappe is, zet Mechelen in op minder gereden kilometers, minder uitstoot én meer bundelen. Om leveringen te bundelen, riep de stad al cityhubs in het leven.
De Vlaamse overheid wil stedelijke logistiek vanaf 2025 verduurzamen. Het testproject in Mechelen is dan ook een proeftuin voor heel Vlaanderen. Ook in Gent lopen verschillende initiatieven om tegen 2030 emissievrije stadslogistiek te bewerkstelligen.