Adviesbureau McKinsey opende op 27 september in samenwerking met Mall of America een experimentele winkel, waar retailers allerlei technologieën kunnen testen en analyseren die de winkelervaring zouden moeten transformeren.
Cycli met specifiek thema
Modern Retail Collective, zoals de winkel genoemd wordt, opende de deuren in het winkelcentrum Mall of America in Bloomington (Minnesota, in het noorden van de Verenigde Staten). De testwinkel heeft een verkoopoppervlakte van ongeveer 230 m² en zal minstens 12 maanden open blijven. Elke 3 à 4 maanden maakt de winkel ruimte voor nieuwe technologieën, merken en ervaringen die zijn opgebouwd rond een specifiek thema.
Bedrijven als Microsoft leveren toepassingen zoals ‘slimme spiegels’ die zijn uitgerust met een uitgebreide productcatalogus, waarmee producten buiten de paskamer virtueel getest kunnen worden. Verder heeft het retaillab een geïntegreerde cloudinfrastructuur die de klantenreis helemaal in kaart brengt, en interactieve mobiele hotspots waardoor klanten meteen toegang hebben tot allerlei productinfo en reviews. Uiteraard is er ook aandacht voor de nieuwste (mobiele) betaaltechnologieën zoals cryptomunten.
Wel de eerste, niet de grootste
“Modern Retail Collective biedt inzichten aan retailers die winkels een nieuwe dimensie willen geven via instore-ervaringen en technologieën die de klantervaring en de algehele winkelprestaties zullen verbeteren”, zegt Tiffany Burns van McKinsey’s Atlanta trots.
Het initiatief doet enigszins denken aan het ambitieuze project dat RetailDetail komend voorjaar lanceert in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen: ‘The Future of Shopping’ wordt een uniek lab waar winkelketens en technologiebedrijven samen de allernieuwste concepten gaan testen, op wel 5.500m² over twee verdiepingen.