Al 7 kwartalen op rij in de min
Het gaat niet goed met Barbie: het hoogbenige goudblonde speelgoedicoon ziet de verkoop al vier jaar na elkaar teruglopen. Zelfs de sprekende hightechversie kan het tij niet keren: het voorbije halfjaar alleen al gingen er van de meisjespop alweer 16% minder over de toonbank.
Daardoor gaat het ook slecht met moederconcern Mattel: de Amerikaanse speelgoedgigant ziet zijn verkoop nu al zeven kwartalen op een rij achteruitboeren: in het tweede kwartaal alweer min 6%. In januari werd CEO Bryan Stockton al de laan uitgestuurd na twee zwaar tegenvallende eindejaarsverkopen.
Na de nieuwe tegenslag houdt ook commercieel directeur Tim Kilpin het voor bekeken. Kilpin, in januari nog getipt als opvolger van Stockton (het bestuur koos uiteindelijk voor Christopher Sinclair), was eerder dit jaar nog gepromoveerd tot algemeen commercieel directeur, maar in juni werd hij onverwacht ‘gedegradeerd’ tot hoofd van de Toy Box-portfolio, met voor Mattel minder belangrijke merken als Polly Pocket, Matchbox en Pictionary. Kilpin verlaat het bedrijf in november, zo werd overeengekomen.
Kilpin is meteen de derde topman die Mattel verlaat, want in juni moest ook al Geoff Massingberd, die aan het hoofd stond van de Mega Brands-afdeling, ophoepelen. Mattel had de grote bouwblokjesrivaal van het Deense Lego pas vorig jaar gekocht voor 335 miljoen euro, maar ook die investering brengt blijkbaar weinig zoden aan de dijk.
Winst belangrijker dan creativiteit?
In The Wall Street Journal zeggen voormalige en huidige managers van Mattel dat de creatieve afdeling van Mattel ‘meer bezig is met winst dan met het uitvinden van nieuw speelgoed’.
Vandaar dat huidig CEO Sinclair, in een poging om sneller nieuw speelgoed te ontwikkelen, partnerschappen aangaat met technologiebedrijven als Google. Tegelijk snijdt de topman in de kosten. “We maken solide vooruitgang in onze inspanningen om Mattel weer te laten aanknopen met groei en winst”, zei Sinclair bij de bekendmaking van de resultaten over het tweede kwartaal.