Handelaars en sociale media, het blijft een moeilijke relatie. Hoe maak je aantrekkelijke, sterke socialemediaposts zonder er uren tijd in te steken? Welke tools maken het leven makkelijker? Communicatieconsultant Ansie Van Aerschot neemt retailers mee.
Het kan anders en beter
“Je kan op sociale media heel toffe dingen doen zonder daar uren per week in te steken”, merkte Ansie Van Aerschot toen ze tijdens de coronapandemie bevriende handelaars uit de nood begon te helpen. De oprichtster van communicatiebureau Helder zag de nood aan echt laagdrempelige handvaten en tools om met sociale media aan de slag te gaan.
“Door de lockdowns werd het vaak het enige communicatiekanaal voor winkeliers, die soms radeloos bij me aanklopten. Zelf haal ik heel veel voldoening uit het opstellen van posts en campagnes, maar veel retailers doen het toch vooral omdat ze moeten. Ze willen het wel omdat ze beseffen hoe belangrijk het is, maar écht willen is nog wat anders”, glimlacht Van Aerschot.
Dat kan anders én leuker, besefte de communicatieadviseur. “Ik heb een aantal vuistregels en tools uitgewerkt die het veel makkelijker maken. Het is jammer dat mensen vaak de mogelijkheden nog niet kennen, zeker omdat er zoveel bestaat en je heus je hoofd niet moet breken – of al je tijd moet laten opslorpen. Sociale media kunnen zoveel voor jou en je merk doen, op alle vlakken.” Er worden bijvoorbeeld ook veel tools aangeboden door leveranciers, tipt Van Aerschot.
Spreek je de juiste taal?
Nog zo’n vuistregel? Praat niet alleen over producten. Vertel ook over de services die je als retailer biedt en over wie je bent. Wat is je identiteit, wat zijn jouw waarden die je uniek maken? “Benut zeker de gunfactor! Waarom zouden klanten bij jou kopen en niet bij Amazon of Zalando? Dat doen ze niet alleen om je producten, maar omdat je bijvoorbeeld zo’n goed stylingadvies erbij geeft of de lokale sportclub steunt. Daarvoor betalen consumenten gerust vijf euro meer, maar dan moeten ze dat wel weten.”
Effectief communiceren is de volgende stap, waarbij het van groot belang is om te bepalen met wie, hoe en waar je wil communiceren. “Veel bedrijven staan er niet genoeg bij stil dat je ook de taal moet spreken van je doelgroep. Niet geforceerd, maar op een natuurlijke manier. Wie jongeren wil bereiken, moet anders communiceren dan een apotheek die mensen gezondheidstips meegeeft.”
Wil jij je sociale media voor jou aan het werk zetten? Schrijf je dan nu in voor de Masterclass Social Media van Ansie Van Aerschot.