De Deense speelgoedfabrikant Lego blijft maar groeien, omhooggestuwd door de superhelden van Marvel en door expansie in China. Ook een intrede op de Indiase markt staat op het verlanglijstje, Nederland krijgt zijn eerste winkel volgende maand.
Omzet stijgt
De omzet van de blokjesreus groeide met 4% naar 14,8 miljard Deense kroon (net geen twee miljard euro), al was de groei maar half zo groot als wisselkoerseffecten niet worden meegeteld. Vooral in China kende Lego nog een dubbelcijferige groei, al is CEO Niels Christiansen even blij met de “single-digit growth” in de mature markten West-Europa en Verenigde Staten.
Vooral de samenwerking met Marvel legt het Deense bedrijf geen windeieren: de lijst van best verkopende producten wordt gedomineerd door ‘Avengers’ als Captain America en Iron Man. Nog zo’n goudhaantje is de blokjesmerchandise van Star Wars, maar ook een oude klassieker als Technic doet het weer uitstekend.
Winst zakt
Keerzijde van de medaille is een winstdaling van 16% naar 3,5 miljard kroon (een half miljard euro) als gevolg van grote investeringen. Die zijn nog niet voorbij: nog voor het einde van het jaar wil Lego 35 extra winkels openen in China, wat het totaal daar op 140 zou brengen. Het wereldwijde totaal zou dan de 600 naderen. Online blijft groeien, maar toch is ook de fysieke ervaring nog steeds nodig, zegt Christiansen: zeker voor kinderen is ’try-vertising’ (waarbij ze nieuwe producten kunnen uittesten in de winkels) enorm belangrijk. “Vooral in China is dat zo”, klinkt het nog.
Dat is even waar voor India, waar Lego nog niet actief is: de topman liet nu alvast verstaan dat het op één na grootste land (qua bevolking) absoluut op het verlanglijstje staat. Iets dichter bij huis opent Lego volgende maand een eerste Nederlandse winkel in Utrecht, Amsterdam zou niet ver achterop hinken. Tot oktober is de enige officiële Lego-winkel in de Benelux die in Wijnegem bij Antwerpen.