Dalende omzet bij kleding
Marks & Spencer gaat er nu immers vanuit dat de brutomarge voor de ‘general merchandise’-afdeling zal groeien met 2 tot 2,5 procent. Dat is een halve procent meer dan eerder werd verwacht. De omzet van ‘general merchandise’ bij Marks & Spencer komt voornamelijk uit de verkoop van kleding. Die omzet viel in de eerste helft van het jaar terug, maar dankzij de hogere marges werd er toch meer winst gemaakt.
De winstmarge bij ‘general merchandise’ staat nu op zijn hoogste punt sinds 2010, toen CEO Marc Bolland bij Marks & Spencer aan de slag ging. Hij moet al jaren strijden tegen terugvallende verkopen van kledij en probeert daarom de winstmarge stelselmatig op te drijven. Zo worden er minder kortingen gegeven in de winkels en probeert Mark & Spencer meer rechtstreeks bij de producenten te kopen, om de kosten te drukken.
Volgens interne bronnen denkt Bolland ook aan overnames van externe merken, om zo opnieuw meer modebewuste vrouwen naar de winkels te lokken.