De eerste jaarhelft van Marks & Spencer ziet er “niet goed” uit, geeft de Britse warenhuisgroep grif toe. Met 17% minder winst en ruim 2% omzetdaling is dat niks te veel gezegd.
Food moet de dag redden
In de eerste helft van het M&S-boekjaar, die eindigde op 28 september, is de winst voor belastingen met liefst 17% gekelderd. De omzet viel in die “uitdagende” periode met 2,1% terug tot 4,86 miljard pond (5,6 miljard euro). Topman Steve Rowe geeft ruiterlijk toe dat de resultaten er “niet goed” uitzien.
Toch zegt Rowe de eerste vruchten te plukken van het transformatieplan van de warenhuisketen: in het voedselsegment gingen de verkoop met 1,2% omhoog, of 0,9% op vergelijkbare basis. Dat heeft de Britse retailer naar eigen zeggen enerzijds te danken aan prijsverlagingen op een gamma kernproducten, waardoor het anderzijds het aantal promoties kon halveren.
De verwachtingen zijn ook hooggespannen voor de fusie met online foodretailer Ocado, die in de voorbije jaarhelft finaal is afgerond. Het schiet goed op met de plannen om de voorraden en inkoop samen te leggen, klinkt het. Nochtans vielen de onlineverkopen bij M&S ondertussen tegen: hoewel er 8% meer bezoekers op de website kwamen, was er maar 0,2% extra omzet.
Onder de motorkap van fashion
Mode vormt echter de zwakste schakel bij de Britse groep. Volgens Rowe loopt die categorie liefst 18 maanden achter op de plannen en is de race nu ingezet om de verloren tijd goed te maken. Alleen is nog niet helemaal duidelijk hoe, aangezien de CEO aangeeft dringend onder de motorkap te moeten kijken.
In de voorbije periode zou een nieuw designteam al wel voor hippere kledingstukken hebben gezorgd, maar is de logistiek zo verouderd dat die onvoldoende of niet op tijd in de winkels geraakten. Bijgevolg stapelden de onverkochte voorraden zich op en moesten er kortingen worden gegeven, met een vergelijkbare omzetdaling van 5,5% als resultaat.
Toch ziet de topman al verbetering in de laatste paar maanden en zou het transformatieplan nu wel op volle toeren draaien. Tot nu toe sloot de keten al zeventien verlieslatende winkels, met nog een tachtigtal sluitingen te gaan. In de eerste jaarhelft wist de groep zo 75 miljoen pond (90 miljoen euro) aan kosten te besparen.