Tegenvallende omzetcijfers en de hoge kosten van winkelsluitingen wegen op de resultaten van de Britse retailer Marks & Spencer, die nu nieuwe aandelen gaat uitgeven om de recente deal met onlinespeler Ocado te financieren.
Transformatieplan op koers
In het afgelopen boekjaar dat eindigde op 30 maart, daalde de omzet van 10,7 miljard pond naar 10,4 miljard pond (11,8 miljard euro). De operationele winst zakte van 670,6 miljoen pond naar 601 miljoen pond (680 miljoen euro). In mode daalde de verkoop met 3,6%, in voeding met 0,6%. Komend jaar zou de mode-omzet opnieuw dalen met 3% en de voedingsomzet met 1%.
Die slechte cijfers zijn hoofdzakelijk het gevolg van een ingrijpend herstructureringsprogramma, waarbij flink wat winkels worden gesloten: dat veroorzaakt hoge eenmalige kosten en omzetverlies. Bovendien is de saneringsoperatie nog niet voorbij: naast de 35 winkels die de retailer al heeft gesloten, zullen er nog eens 85 volgen, wat het totaal op 120 zal brengen – veel meer dan de aanvankelijk geplande 100. Toch zegt CEO Steve Rowe dat het transformatieplan op koers zit en dat de eerste tekenen van verbetering zichtbaar worden.
Marks & Spencer bereidt momenteel de uitgifte voor van nieuwe voorkeursaandelen (claims) om de deal te financieren met online retailer Ocado. M&S betaalt Ocado namelijk 750 miljoen pond (een klein miljard euro) voor een belang van 50% in een nieuwe joint venture die boodschappen gaat bezorgen.