Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.
Trio neemt het over
Marks & Spencer heeft er pittige jaren op zitten. Zes jaar geleden kwam CEO Steve Rowe aan boord om het Britse warenhuisicoon uit het slop te halen, vandaag geeft hij de fakkel door aan een triumviraat: Stuart Machin, Katie Bickerstaffe en Eoin Tonge nemen samen het roer over.
Hoe is het de keten in die tijd vergaan? Vorig jaar boekte het bedrijf een winst voor belastingen van 522,9 miljoen pond, tegenover 403,1 miljoen in het jaar voor de coronapandemie. De omzet steeg vooral met dank aan e-commerce: de voedingsafdeling groeide met 10%, terwijl kleding en huisraad een omzetgroei van 3,8% optekende. Dat laatste was wel volledig te danken aan de online verkopen, die met liefst 55% stegen, want de winkelverkopen daalden met 11%.
Weg uit de binnensteden
Marks & Spencer zet de laatste jaren sterk in op voeding, met onder meer kleinere M&S Food-winkels, waardoor het bedrijf nu naar eigen zeggen één van de best presterende foodretailers van Groot-Brittannië is. Een belangrijke toevoeging in de afgelopen jaren was de overname van Ocado, ook al daalde (of “normaliseerde”, zoals M&S zelf zegt) de omzet er vorig jaar met 4% tegenover de coronapiek van 2020.
In de afdelingen mode en ‘home’ blijft daarentegen werk aan de winkel. Rowe is er wel al in geslaagd om fors te snoeien in overtollig aanbod en het aantal kortingsacties, maar zowel de fysieke winkels als de online systemen kunnen nog beter. Zo werkt M&S aan een eigen merkplatform, terwijl sommige warenhuizen nog verouderd en slecht gesitueerd zijn.
De keten wil vooral naar kleinere en nieuwere winkels evolueren. Opvallend: Marks & Spencer ziet die nieuwe vestigingen vooral buiten de stadscentra, in overdekte winkelcentra met parkeermogelijkheden aan de rand van de steden. In de komende jaren plant M&S zo nog minstens 32 winkels te sluiten, maar tegelijk 15 modernere warenhuizen en een veertigtal foodwinkels te openen. “De tien nieuwe winkels die we vorig jaar openden deden het al 11% beter dan voorzien en zullen zichzelf in anderhalf jaar tijd terugbetalen”, klinkt het.
“M&S is fundamenteel veranderd”
Nu de “basis is hersteld” neemt Rowe met een gerust hart afscheid. Van 1,8 miljard pond schuld en een logge hiërarchie ging het naar 420 miljoen pond schuld en een wendbaar bedrijf. “Voor mij is het belangrijk dat niet alleen de winst en de cashflow zijn hersteld, maar dat de cijfers tonen dat M&S fundamenteel is veranderd. Hoewel er nog veel werk is, hoeft het bedrijf zijn relevantie niet meer te bewijzen en heeft het kansen om in de toekomst aanzienlijk te groeien.”
Die toekomst zal echter niet voor meteen zijn, want Marks & Spencer verwacht dit jaar niet rendabeler te worden. De Russische markt viel immers weg voor de keten, de kosten lopen op en de consument is onzeker. Bovendien moet M&S dit jaar fors investeren in Ocado om de capaciteit te verhogen.