De Britse warenhuisketen Marks & Spencer start een data-academie voor haar medewerkers op. Het personeel kan er digitale vaardigheden aanleren: zo wil de beproefde keten een digitale mindset in alle geledingen van het bedrijf krijgen.
Naar digitale cultuur en mindset
“De transformatie van onze business is cruciaal om te overleven, en daar ligt een enorme rol in weggelegd voor onze collega’s. We moeten hun digitale gedrag, mindsets en onze cultuur veranderen, om het bedrijf klaar te maken voor het digitale tijdperk”, legt CEO Steve Rowe uit. De warenhuisketen, die moeite heeft om zijn plaats te vinden in het nieuwe retaillandschap en recent nog honderd winkelsluitingen aankondigde, richt daarom samen met de IT-onderwijzers van Decoded – naar eigen zeggen – ’s werelds eerste data-academie in retail op.
Meer dan duizend medewerkers uit alle lagen van het bedrijf, van boekhouders tot winkelbedienden, zullen aangemoedigd worden om deel te nemen aan een opleiding van achttien maanden, waarbij ze met de nieuwste data-analysetools leren werken en bijleren over nieuwe technologieën, zoals ‘machine learning’. Wie de opleiding voltooid krijgt een kwalificatie-attest in data-analyse van de British Computing Society.
Het topmanagementteam van M&S krijgt ook een vorming: zij moeten deelnemen aan een ‘Data Leadership’-programma, waar ze zelf aan de slag moeten met technologie zoals artificiële intelligentie. Het team moet zo “het meest datavaardige leiderschapsteam in de retail” worden.
De oprichting is volgens CEO Rowe de grootste digitale investering van Marks & Spencer in de eigen mensen tot nu toe. Het doel is om de medewerkers de digitale transformatie van het bedrijf mee te laten realiseren.