Amazon gaat platformverkopers 5% meer aanrekenen omwille van de stijgende inflatie en brandstofprijzen. Eerder verhoogde ook Etsy zijn commissie, maar dat leidde tot een massale staking. Wacht Amazon hetzelfde lot?
Tijdelijke inflatietoeslag
Wie in de Verenigde Staten zijn spullen via Amazon verkoopt en verzendt, moet het platform daar straks 5% meer voor betalen. De e-commercereus verhoogt zijn tarief voor verkooppartners die gebruikmaken van de fulfilmentdiensten, en die hun koopwaar dus laten bewaren bij en leveren door Amazon. Het gaat volgens het bedrijf weliswaar niet om een permanente tariefwijziging, maar om een tijdelijke brandstof- en inflatietoeslag. De toeslag komt dus bovenop de gewone kosten.
“In 2022 verwachtten we een terugkeer naar de normale gang van zaken naarmate de coronabeperkingen over de hele wereld afnamen, maar brandstof en inflatie hebben voor verdere uitdagingen gezorgd”, zei een Amazon-woordvoerder aan CNBC. “Het is nog onduidelijk of deze inflatiekosten zullen stijgen of dalen, of voor hoe lang ze zullen aanhouden, dus we zullen we voor het eerst een brandstof- en inflatietoeslag hanteren – een mechanisme dat breed wordt gebruikt door alle supplychainproviders – in plaats van een permanente tariefwijziging.” Amazon beklemtoont dat de toeslag lager is dan het brandstofsupplement dat andere logistiekverleners, zoals UPS en FedEx tegenwoordig al aanrekenen.
Boycot bij Etsy
Liefst 89% van de ruim twee miljoen verkopers op Amazon in de Verenigde Staten maakt gebruik van de fulfilmentdiensten, weet CNBC, dus de impact zal groot zijn. Of de handelaars op het platform de maatregel echter zullen pikken, valt af te wachten. Vorige week kondigde Etsy, een Amerikaanse marktplaats voor creatievelingen, ook al een commissieverhoging aan, maar dat viel er niet in goede aarde. Verkopers moeten er vanaf nu 6,5% afgeven op elke bestelling, tegenover 5% vroeger.
Meer dan 12.000 aanbieders gingen deze week over tot een staking: de hele week zetten ze hun webshop op vakantiemodus, wat zoveel is als dicht in platformtermen. De initiatiefnemers klagen dat Etsy elk jaar verder aan hun marges vreet, onder andere door hen betalende advertenties en gratis verzending op te dringen. Ze dreigen ermee het platform te verlaten als het zo verdergaat. Het is daarentegen lang niet zeker dat de Amazonverkopers zich zo’n protest kunnen veroorloven.