Klantgerichte aanpak van ex-monopolist
Dirk Oosterlinck is volgens de jury een van de drijvende krachten achter de enorme dynamiek die zich de laatste jaren binnen het overheidsbedrijf voordeed en waarbij gaandeweg ook de marketing- en de salesaanpak volledig werd herzien. Daar zit de Gentenaar, die al tien jaar aan de slag is bij het nationale postbedrijf, voor veel tussen, aldus de jury.
De econoom van opleiding, met een MBA in marketing, charmeerde de jury vooral met twee initiatieven. Enerzijds riep hij DM Boost in het leven, het succesvolle directmarketingprogramma van bpost. Anderzijds tekende hij volgens de jury ook voor een echte revolutie met de uitrol van bpost op afspraak, het fameuze e-commerceproject dat bpost momenteel uittest en waarbij de postbode – op afspraak – boodschappen komt leveren en bijvoorbeeld leeggoed of vuile was komt ophalen om bij de gewenste handelaar te deponeren.
FMCG grote afwezige dit jaar
Opvallend voor de editie 2012 is dat slechts één op de vier genomineerden uit de Fast Moving Consumer Goods-wereld komt, terwijl deze sector tot voor kort eigenlijk dé hofleverancier was van marketeers van hoog niveau. Een teken des tijds, aldus de organisatoren, want “de dienstensector biedt vandaag opvallend mooie carrièremogelijkheden, vooral wanneer hij steunt op de snel ontwikkelende digitale wereld. Dit voorspelt mooie innovaties voor de toekomst.”
Dirk Oosterlinck is de opvolger van Nils van Dam (Unilever). Andere “grote namen” die de prestigieuze verkiezing ooit wonnen, zijn onder meer Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita), Phillippe Wallez (ING Belgium), Saskia Schatteman (De Lijn-Telenet) en Christophe Mottint (Sara Lee/Douwe Egberts).