De drie directieleden van non-fooddiscounter Wibra hebben een meerderheidsbelang genomen in het bedrijf. Eigenaar Ron Wierdsa behoudt een minderheidsaandeel en blijft op de achtergrond betrokken.
Winstgevend
Algemeen directeur Bas Duijsens, commercieel directeur Wim Smit en financieel directeur Per Eriks hebben samen een meerderheidsbelang genomen in het bedrijf. Zij willen de komende jaren verder inzetten op groei en op de verdere uitrol van de vernieuwde winkelformule die zich richt op de ‘manager van het gezin’. De afgelopen jaren sloeg Wibra zich met succes door de coronacrisis, zodat het bedrijf er zowel in Nederland als in België goed voorstaat, stellen ze.
In België maakte het bedrijf in 2020 een doorstart met 36 winkels. Intussen zijn dat er weer 41, met nog vier winkelopeningen op stapel. In Nederland kregen de meer dan 200 vestigingen in 2021 te maken met de verplichte winkelsluiting. Toch was de keten afgelopen jaar winstgevend in beide landen.
Expansie en restyling
De directie heeft dan ook veel vertrouwen in de toekomst, zegt Bas Duijsens: “De afgelopen jaren hebben we best wat tegenwind gehad, maar desondanks hebben we samen de schouders eronder gezet. Daardoor zien we nu weer goede resultaten in zowel Nederland als België. Daarbij is de magazijnmedewerker niet minder belangrijk dan de directeur, en de winkelmedewerker net zo onmisbaar als de inkoper. Samen zijn we er als team in geslaagd het bedrijf te moderniseren en het aanbod aan te passen aan de wensen van de klant. Met elkaar gaan we nu ook duurzaam verder bouwen aan een mooie toekomst voor Wibra.”
De komende jaren staat expansie weer op de planning. Ook krijgen de winkels een grondige restyling: het nieuwe winkelconcept is warmer en gezelliger met meer hout en een indeling in ‘werelden’. In een recent interview met RetailDetail lichtte Duijssens de nieuwe strategie uitgebreid toe.
Wibra werd opgericht door Jo Wierdsma in 1956. Het hoofdkantoor bevindt zich in Epe.