Herstructureringsplan met drie pijlers
Om de toekomst van Makro België veilig te stellen, heeft het management een toekomstplan uit de doeken gedaan dat rust op drie grote pijlers. Zo wordt de interne structuur van elke Makro-winkel herleid tot drie afdelingen: sales, goods flow en services. Dat zou moeten leiden tot meer comfort voor de klant en een betere winkelbeleving, naast een betere logistieke flow.
De boekhouding en de administratie zullen dan weer gecentraliseerd worden, waarmee Makro de strijd wil aangaan met onnodige kosten. Tot slot zal er ook nog geïnvesteerd worden in de opleiding van werknemers en in de modernisering van alle winkels. Zo zal het vorig jaar gelanceerde concept van belevingswerelden in alle winkels worden geïmplementeerd en hoopt de cash & carry-keten ook nieuwe klantengroepen te gaan aantrekken.
“Naakte ontslagen vermijden”
De directie van Makro Cash & Carry wil naar eigen zeggen zo snel mogelijk in overleg treden met de sociale partners “teneinde zoveel mogelijk naakte ontslagen te vermijden”. De distributeur laat wel al weten dat 370 medewerkers van de in totaal 3300 Belgische personeelsleden door de herstructurering getroffen kunnen worden.
Als reden voor de reorganisatie geeft Makro het veranderende consumentengedrag aan, naast het moeilijke economische klimaat. “De afgelopen jaren is het aankoopgedrag van de consument grondig gewijzigd: er is de opkomst van online winkelen, de consument vraagt ook een uitgebreidere service, meer comfort en een vlottere mobiliteit. Ook de recente economische crisis had een impact op de cijfers van Makro Cash & Carry Belgium”, luidt de uitleg.