“Die klanten van tegenwoordig!”
De Albert Heijn-vestiging in Stabroek laat twee weken lang geen schoolgaande jeugd meer binnen, nadat jongeren elkaar in de supermarkt bekogelden met eieren. “Dat kunnen we natuurlijk niet aanvaarden”, zegt uitbater Marco Van Ende. “Samen met de schooldirectie heb ik toen beslist om de scholieren voorlopig te weren uit de winkel. Gooien met eieren, dat kunnen we echt niet tolereren. Bovendien kwamen er de jongste tijd ook klachten van buren dat jongeren eieren kochten in de winkel, om die vervolgens tegen gevels of ramen te gooien.”
Toch ligt het niet louter aan “die jeugd van tegenwoordig”: de Colruyt in Averbode heeft vorige week een klant uit de winkel gezet omdat hij twee uur lang snoep, drankjes en koffie degusteerde. “Toen hij maar bleef terugkomen om de degustaties te consumeren, greep de gerant in.” Colruyt knijpt naar eigen zeggen wel een oogje dicht als kinderen iets te veel van de degustaties snoepen, maar deze man maakte het blijkbaar toch té bont.
Toegang ontzeggen mag
Meteen rijst de vraag of je als uitbater van een supermarkt klanten wegens wangedrag mag buitenzetten of de toegang ontzeggen? “Juridisch kan het alvast wel”, zegt Peter Vandenberghe, woordvoerder van Comeos. “Een warenhuis is privédomein en de eigenaar of de verantwoordelijke van zo’n ruimte mag bepalen wie er gewenst is en wie niet – op voorwaarde dat er geen sprake is van discriminatie zoals bedoeld in de wet van 2003.”
Toch mogen bovenstaande gevallen niet overgedramatiseerd worden, meent Vandenberghe: “In het geval van Stabroek gaat om een tijdelijke maatregel. Het zijn schoolkinderen die kwajongensstreken uithaalden, en door de schooldirectie en de uitbater daarom zijn gestraft. Einde verhaal. Wel zijn we voorstander van het Nederlandse systeem van plaatsverboden, zodat handelaars indien nodig ook een toegangsverbod kunnen laten afdwingen.”