Het Amerikaanse ‘department store’-icoon Macy’s heeft zich al bij al goed door het vierde kwartaal geslagen. De groep zag de cijfers minder zwaar terugvallen dan gevreesd. Voor 2021 mikt het bedrijf op resultaten die hoger kunnen uitkomen dan wat de markt verwacht, al houdt de groep wel nog een slag om de arm.
Grimmig plaatje
Een blik op de naakte cijfers levert een eerder grimmig plaatje op. Macy’s zag zijn omzet in het zo belangrijke eindejaarskwartaal met 18,7 procent lager ploffen tot 6,78 miljard dollar (5,58 miljard euro). De winst per aandeel – het winstcijfer waar Wall Street het meeste belang aan hecht – kwam uit op 0,80 dollar (0,7 euro) indien geen rekening wordt gehouden met eenmalige kosten gelinkt aan herstructureringen en winkelsluitingen. Dat is meer dan een halvering in vergelijking met vorig jaar.
Toch presteert Macy’s daarmee beter dan verwacht. Analisten hadden een omzet van 6,5 miljard dollar en een winst per aandeel van amper 11 dollarcent in het vooruitzicht gesteld, volgens de door MarketWatch verzamelde consensus. Al bij al dus een mooie prestatie. Volgens Macy’s zelf is die in belangrijke mate te danken aan enkele specifieke productcategorieën: juwelen, horloges en ‘home beauty’.
Groeispurt in online verkoop
Maar belangrijker: Macy’s zette een forse groeispurt in online verkopen in. Vergeleken met een jaar eerder steeg de omzet uit de online verkoop met maar liefst 21 procent. Een kwart van die online verkoop werd bovendien afgehandeld via winkelpunten, ofwel via een click & collect-systeem ofwel thuislevering binnen de 24 uur. Macy’s zet stevig in op zijn online segment. In de komende 3 jaar moet de omzet uit digitale verkopen oplopen tot 10 miljard dollar per jaar.
Voor het komende boekjaar mikt Macy’s op een omzet tussen 19,75 en 20,75 miljard dollar (16,3 – 17,1 miljard euro). Als de groep aan de bovenzijde van die verwachtingsvork landt, geeft het bedrijf de analisten opnieuw het nakijken. Die mikken gemiddeld op een jaaromzet van 20,1 miljard dollar (16,6 miljard euro). Ook de winstprognose kan potentieel de analistenverwachtingen kloppen. De analisten mikken op 75 dollarcent per aandeel (0,62 euro), Macy’s zet een vrij ruime vork van 0,40 à 0,90 dollar per aandeel in het vooruitzicht. Met andere woorden: het bedrijf durft hoger mikken dan de analisten, maar schenkt zichzelf een ruime foutenmarge.
“Onze vooruitzichten gaan uit van aanhoudende uitdagingen gelinkt aan de coronapandemie in de lente”, aldus Macy’s in zijn begeleidend commentaar. “We zien het momentum echter opbouwen richting de tweede jaarhelft van 2021.”