Het Franse luxeconcern LVMH heeft grote plannen met de juweliersketen Tiffany, die het zopas na een bitse overnamestrijd in handen kreeg voor een slordige 13 miljard euro. De ambitie: meer goud, meer edelstenen en algemeen een meer ‘upscale’ imago.
Luxueuzer profiel
Dat moet alvast blijken uit de bronnen van persagentschap Reuters. LVMH wil Tiffany een luxueuzer profiel aanmeten. Het huidige aanbod van Tiffany is enorm breed: van betaalbare zilveren juwelen tot exclusieve topstukken die ettelijke miljoenen kosten. LVMH wil niet per se af van de zilveren ‘instapjuwelen’, die aantrekkelijke winstmarges opleveren, maar mikt algemeen wel op een exclusiever imago met meer high end-stukken.
Daarnaast heeft LVMH ook plannen om Tiffany een grotere voetafdruk te geven in Europa en Azië. Vandaag bevindt zowat een derde van de 320 Tiffany-winkels zich in de VS. Bovendien zijn veel van die winkels gedateerd en toe aan een grondige opfrisbeurt.
Meer horloges
LVMH organiseerde een zogenaamde ’town hall’ voor de 14.000 werknemers van Tiffany op 8 januari. Bronnen van Reuters die daaraan deelnamen, schetsen de initiële plannen van het nieuwe management dat het Franse concern een dag eerder installeerde. Een ander element dat daarbij naar voren kwam, was een uitbouw van het horloge-aanbod van de keten.
“LVMH kan Tiffany de tijd en het geld geven die nodig zijn om fors te investeren in het assortiment en de winkels, om dan te wachten tot dat op middellange termijn rendeert”, klinkt het.
Tekenen van herstel
Het luxeconcern maakte zopas ook z’n jaarcijfers bekend. LVMH zag z’n omzet dalen met 17%, de winst ging 28% lager, als gevolg van de coronacrisis. Het bedrijf wijst erop dat het vierde kwartaal al mooie tekenen van herstel laat zien. In Azië is er alweer sterke groei.
“LVMH toonde een opmerkelijke veerkracht tegen de ongekende gezondheidscrisis die de wereld in 2020 doormaakte,” zei voorzitter en CEO Bernard Arnault. “In een context die onzeker blijft, zelfs nu de hoop op vaccinatie ons een glimp laat zien van een einde aan de pandemie, hebben we er alle vertrouwen in dat LVMH zich in een uitstekende positie bevindt om voort te bouwen op het herstel waarnaar de wereld in 2021 verlangt en om onze voorsprong in de wereldwijde luxemarkt verder te versterken.”