Nadat de Franse luxegroep LVMH zijn bod op de Amerikaanse juwelier Tiffany & Co tot twee keer toe verhoogde, zijn beide partijen tot een akkoord gekomen: het concern van Bernard Arnault neemt de Amerikaanse keten over voor 14,7 miljard euro.
Driemaal is scheepsrecht
Eind oktober kwamen de eerste overnamegeruchten aan de oppervlakte: oorspronkelijk bood LVMH 120 dollar per aandeel, een bod dat de afgelopen weken twee keer verhoogd werd. Nu telt het Franse luxeconcern 135 dollar (122 euro) per aandeel neer voor de juwelengroep, wat neerkomt op een totale overnameprijs van 16,2 miljard dollar (14,7 miljard euro). De Tijd meldt dat de deal tegen midden 2020 afgerond zou moeten zijn.
LVMH, eigenaar van bekende merken als Louis Vuitton, Dior en Veuve Clicquot, tast al langer de mogelijkheden af om zijn activiteiten op de Amerikaanse luxemarkt uit te breiden. Tiffany & Co past perfect in dat plaatje. Bovendien versterkt LVMH met de overname zijn juwelentak, waar sinds 2011 de Italiaanse juwelier Bulgari het grote uithangbord van is.
Tiffany & Co werd in 1837 opgericht door Charles Lewis Tiffany. In 1979 kocht cosmeticabedrijf Avon Products de juweliersketen, maar vijf jaar geleden kwam het bedrijf in handen van investeerders terecht. Tiffany & Co telt 14.000 medewerkers en een boekt een jaaromzet van vier miljard euro.