Het Franse luxebedrijf LVMH heeft in het eerste kwartaal niet aan de verwachtingen van analisten kunnen voldoen. Het wijst daarbij vooral naar teleurstellende resultaten op belangrijke markten als Frankrijk en Hongkong.
Minder toerisme in Frankrijk
De omzet van LVMH steeg in het eerste kwartaal dan wel met 4% naar 8,6 miljard euro, maar het voldeed daarmee niet aan de verwachtingen. Analisten hadden immers een omzet van ongeveer 8,7 miljard euro voorspeld. Vooral de modedivisie van LVMH, met merken als Dior en Louis Vuitton, bleef daarbij onder de verwachtingen. Die divisie haalt het meeste omzet binnen het bedrijf, maar de inkomsten bleven er met 2,96 miljard euro ongeveer status quo, terwijl er een groei van 2 tot 3% was verwacht.
“De Amerikaanse markt staat sterk en Europa blijft op de goede weg, behalve Frankrijk dat te maken heeft met minder toerisme”, schrijft LVMH. “Op de Aziatische markten zijn de resultaten gevarieerd, maar Japan blijft op de goede weg.”
De andere divisies van LVMH konden wel positieve cijfers voorleggen: zo steeg de omzet van de drankendivisie met 4% naar iets meer dan een miljard euro, terwijl de verschillende cosmetica- en parfummerken hun omzet met 7% zagen groeien naar 1,2 miljard euro. De horloge- en juwelendivisie zag de omzet dan weer met 7% stijgen naar 774 miljoen euro. De vorige kwartalen had die sector het moeilijk vanwege een mindere vraag in China.