Omzet groeit gestaag
De omzet van ’travel retail’, waaronder ook de verkoop op vliegtuigen valt, is in 2012 met 9,4 procent gestegen naar 55,8 miljard euro, volgens een studie van Generation Research. Volgens diezelfde studie zou de omzet dit jaar de grens van 60 miljard euro moeten bereiken en tegen 2020 moeten verdubbelen in omvang.
“Dit kanaal wordt heel belangrijk“, zegt Bruno Pavlovsky, voorzitter van de modedivisie van Chanel. “Klanten spenderen steeds meer tijd op luchthavens, waar de omgeving steeds meer ontwikkeld wordt.” Zijn keten heeft vijf boetieks op luchthavens (vier in Azië en één op London Heathrow) en opent er volgend jaar nog in Parijs en Dubai. Ook Gucci heeft onlangs al filialen geopend op dezelfde locaties.
Verschillende merken leggen focus op travel
L’Oréal heeft zelfs een Travel Retail-divisie opgericht, die zich volledig moet focussen op de verkoop van producten op luchthavens, cruiseschepen en aanverwanten. L’Oréal vergelijkt travel retail met een zesde continent: de omzet van de divisie is er goed voor 15 procent van de totale omzet van het bedrijf.
Luxereus LVMH wil in 2016 een nieuw retailconcept lanceren onder de naam Galleria, dat volledig is gefocust op de markt van travel retail. Het eerste filiaal moet in Venetië komen. De vergelijkbare omzet van ’travel retail’ bij LVMH steeg de voorbije negen maanden met 19%, terwijl de mode- en lederdivisie (met o.a. Louis Vuitton) maar met 4% groeide.
Chinese toeristen grote bron van inkomsten
Wereldwijd zijn de uitgaven van toeristen sinds januari van dit jaar met 12 procent gestegen, de uitgaven van enkel Chinese toeristen in Europa stegen zelfs met bijna 20 procent. Zij zouden nu al verantwoordelijk zijn voor bijna een derde van de wereldwijde uitgaven voor luxemerken, terwijl ze tien jaar geleden nog een bijna onaangeroerde markt waren.
Chinese toeristen maakten in 2012 ongeveer 500 miljoen binnen- en buitenlandse trips, waarbij ze ongeveer 190 miljard euro uitgaven. Volgens analisten zal dat stijgen naar 1,7 miljard reizen en 1,3 biljoen euro tegen 2030.